رفتن به محتوای اصلی

گزارش/ مهران محمودی به اعدام و شیرین سعیدی به پنج سال حبس محکوم شدند

گزارش/ مهران محمودی به اعدام و شیرین سعیدی به پنج سال حبس محکوم شدند
تصویری از مهران محمودی و شیرین سعیدی
جمهوری اسلامی ایران هیچ خط قرمزی برای سرکوب مردم ندارد. حکومت ایران از همه روشهای ضدبشری برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه بهره میبرد
posted onMay 5, 2024
noدیدگاه

بابک فارسانی، وکیل مهران محمودی، روز یکشنبه، ١٦ اردبهشت ماه ١٤٠٣ شمسی، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از صدور حکم اعدام برای موکلش خبر داد.

به گفته بابک فارسانی، این حکم از سوی شعبه پنجم دادگاه انقلاب اصفهان برای مهران محمودی به اتهام "فساد فی الارض" صادر شده است.

محمود مهرابی پیشتر در دوازدهم بهمن سال ۱۴۰۱ شمسی بازداشت و خانواده او تا یک ماه از وضعیت وی و محل نگهداری‌اش بی‌اطلاع بودند.

این زندانی سیاسی پیشتر به قید وثیقه آزاد شد، اما مجددا با حمله ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به منزل پدری‌ او در مبارکه اصفهان، بازداشت شد.

محمود مهرابی براثر شکنجه طولانی‌مدت دچار آسیب‌دیدگی شده و مدت‌ها از حق درمان و رسیدگی پزشکی محروم بوده است.

همزمان خواهر محمود مهرابی با انتشار ویدئویی اعلام کرده که حکم اعدام برادرش روز یکشنبه به‌صورت شفاهی به او اعلام شده است. او از مردم خواسته که صدای برادرش و همه زندانیان سیاسی باشند.

در همین رابطه آوا فرج پوری، نماینده کُرد پارلمان اتریش و اولین نامزد انتخابات پارلمانی ٢٠٢٤ این کشور از حزب سوسیال دموکرات، حمایت قاطعانه خود از محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام را اعلام کرد.

مهران محمودی به اعدام و شیرین سعیدی به پنج سال حبس محکوم شدند
تصویری از آوا فرج پوری کفیل سیاسی مهران محمودی که به اعدام محکوم شده است

خانم فرج پوری با اشاره به اینکه به عنوان حزب سوسیال دموکرات اتریش در فوریه ٢٠٢٣ کفالت سیاسی محمود محرابی را بر عهده گرفته‌، تاکید کرد: "تا زمانی که محمود و همه زندانیان سیاسی ایران آزاد نشوند؛ از هیچ اقدام سیاسی کوتاهی نمیکنیم و آرام نمی‌گیریم."

حکم پنج سال زندان برای شیرین سعیدی

همزمان با اعلام خبر صدور حکم اعدام برای مهران محمودی، رسانەهای حقوق بشری از صدور حکم پنج سال زندان برای شیرین سعیدی، زندانی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی خبر دادند.

به گفته وکیل مدافع سعیدی، این حکم بابت اتهام "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" صادر شده است.

شیرین سعیدی پیشتر مدتی را در لبنان زندگی کرده بود، وی پس از ورود به کشور در تاریخ دوم دی‌ ۱۴۰۲، به مرجع قضایی احضار شد.

وی پس از حضور در دادسرا از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و پس از صدور قرار بازداشت به بند زنان اوین منتقل شد.