روز چهارشنبه، ٢٧ خردادماه، بنیاد میراث جیمز فولی، با استقبال از تلاشها برای پایان دادن به خصومتها میان ایالات متحده و ایران و کاهش خطر تشدید بیشتر تنشها، نسبت به وضعیت آمریکاییهای زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.
این بنیاد یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی است که به یاد روزنامهنگار فقید، جیمز فولی، برای مبارزه با گروگانگیری در سراسر جهان از جمله ایران، حمایت از آزادی گروگانها و ترویج شجاعت اخلاقی فعالیت میکند.
بنیاد فولی پیگیر وضعیت روزنامهنگاران و اتباع آمریکایی بازداشتشده در سایر کشورها مانند ایران است و از دولت آمریکا میخواهد آزادی آنها را در اولویت دیپلماتیک قرار دهد.
این بنیاد در بیانیه خود افزوده: «عمیقاً نگران است که آمریکاییهای زندانی در ایران یا افرادی که از خروج از کشور منع شدهاند، ظاهراً در تفاهمنامه گزارششده مورد اشاره قرار نگرفته باشند».
این ابراز نگرانی در شرایطی صورت میگیرد که به گفته این بنیاد، در تفاهمنامه میان ایران و آمریکا به «سایر مسائل مهم» پرداخته شده و «برخی موضوعات حلنشده، از جمله برنامه هستهای ایران، را به مذاکرات آینده موکول» شده است.
بنیاد میراث جیمز فولی تأکید کرده که «این گفتوگوهای آتی فرصتی مهم برای در اولویت قرار دادن آزادی و بازگشت امن آمریکاییها فراهم میکند».
این بنیاد برآورد کرده که دستکم پنج شهروند آمریکایی یا بهطور ناعادلانه در ایران زندانی هستند یا مشمول ممنوعیتهای غیرمنصفانه خروج از کشور شدهاند که مانع بازگشت آنها به خانه میشود.
دو نفر از این افراد، رضا ولیزاده و کامران حکمتی، از سوی مارکو روبیو، وزیر خارجه بهعنوان «بازداشتشدگان ناعادلانه» معرفی شدهاند و همچنان در زندان اوین در ایران نگهداری میشوند.
بنیاد میراث جیمز فولی ابراز نگرانی کرده که شمار نامعلومی از آمریکاییهای دیگر، فراتر از مواردی که علناً گزارش شدهاند، نیز به شکلی مشابه در بازداشت جمهوری اسلامی باشند.
آنها از مقامات آمریکا خواستهاند آزادی تمامی این افراد را در ادامه مذاکرات گستردهتر با جمهوری اسلامی در بالاترین اولویت قرار دهند.