اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه، ٢٩ خردادماه دعوت جمهوری اسلامی از بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای حضور در ایران و انجام بازرسی از تاسیسات هستهای را رد کرد.
او گفت: «بازرسی از تاسیساتی که دسترسی آژانس به آنها بهدلیل حملات نظامی متوقف گردید، منوط به روند مذاکرات و نتیجه آن خواهد بود».
پیشتر جیدی ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام توافق اخیر در گفتوگو با شبکه انبیسی گفته بود که بر اساس تفاهمنامه میان واشینگتن و تهران، بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی «قطعاً» به ایران بازخواهند گشت.
اسماعیل بقائی همچنین گفت در حال برنامهریزی برای برگزاری یک نشست طی روزهای آینده هستیم.
نشست بین نمایندگان ایران و ایالات متحده که قرار بود جمعه در سوئیس برگزار شود، لغو شد.
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد: «با توجه به اینکه امضای متن یادداشت تفاهم در بامداد ۲۸ خرداد به صورت دیجیتالی انجام شد، برگزاری نشست مزبور در سوئیس فوریت ندارد».
او همچنین گزارشها درباره بسته شدن تنگه هرمز را «بیاساس» دانست و گفت کشتیرانی در این مسیر در حال انجام است.
همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تروثسوشال نوشت که جمهوری اسلامی از موضع ضعف وارد مذاکره با آمریکا شد و در طول مذاکرات هیچ پولی دریافت نخواهد کرد.
به نوشته آقای ترامپ، «ما از سر استیصال وارد مذاکره نشدیم؛ این ایران بود که چنین کرد. آنها تمام شدهاند».
او همچنین با اشاره به اینکه دوره ۶۰ روزه اجرای تفاهمنامه ایران و آمریکا را «تا پایان دنبال خواهیم کرد» نوشت که «هیچ پولی به آنها داده نخواهد شد؛ حتی ۱۰ سنت».