رفتن به محتوای اصلی

عفو بین الملل از ایران خواست به جنگ علیه زنان پایان دهد

عفو بین الملل از ایران خواست به جنگ علیه زنان پایان دهد
AvaToday caption
posted onMay 8, 2024
noدیدگاه

سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ١٤٠٣ شمسی، با انتشار بیانیەای از جمهوری اسلامی ایران خواست با لغو قوانین حجاب اجباری، به مجازات زنان و دختران تنها بخاطر پوشش دلخواەشان پایان دهد.

در این بیانیه که متن کامل آن در سایت سازمان عفو بین الملل منتشر شده، از جمهوری اسلامی خواسته شده که سازمانهای مسئول اعمال قوانین حجاب اجباری، منحل و افرادی که موجب اذیت و آزار زنان شدەاند را مورد بازخواست قرار دهد.

این سازمان حقوق بشری با اشاره به اجرای طرح موسوم به "نور" گفته است که اعمال خشونت علیه زنان به دلیل عدم رعایت قوانین حجاب اجباری در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

سازمان مذکور همچنین مزاحمت‌ مأمورانی که زنان و دختران را مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می‌دهند و یا آنها را با خشونت گرفته و به داخل خودروهای پلیس می‌اندازند، به "آدم‌ربایی" تشبیه کرده است.

عفو بین‌الملل افزوده که زنان همچنین گزارش داده‌اند که مأموران جمهوری اسلامی هنگام بازداشت از دستگاه‌های شوک الکتریکی استفاده می‌کنند و آنها با محاکمه‌های ناعادلانه، توقیف خودرو و جریمه‌های نقدی روبرو می‌شوند.

طرح موسوم به «نور»، شنبه ۲۵فروردین۱۴۰۳ شمسی، پس از دستور علنی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، برای شدیدتر شدن سخت‌گیری‌ها علیه زنان آغاز شد.