رفتن به محتوای اصلی

٣٦ سال از کشتار کردها معروف به انفال می‌گذرد

٣٦ سال از کشتار کردها معروف به انفال می‌گذرد
تصویری از یک زن کورد که بسیاری از عزیزانش را در نسل کشی انفال از دست داده و بر تابوت پیکرهای یافت شده در جنوب عراق گریه می‌کند و به سمت آمان فریاد می‌کشد. دولت بعث، جوانان، زنان و مردان کرد را با کامیون‌های نظامی به صحراهای جنوب عراق منتقل می‌کرد
در حالی کوردها، مراسمات مربوط به ٣٦مین سالیاد انفال را در شهرهای مختلف عراق، ایران، ترکیه و سوریه برگزار می‌کنند که جهان، تمرکز خود را بر حمله ناکام و فضاحتبار جمهوری اسلامی ایرا به اسرائیل قرار داده‌ است
posted onApril 15, 2024
noدیدگاه

روز یکشنبه، ٢٦ فروردین‌ماه ١٤٠٣ شمسی، همزمان با ٣٦مین سالیاد کشتار بیش از ١٨٠ هزار شهروند کرد توسط دولت عراق در عملیاتی معروف به "انفال"، مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کوردستان، در پیامی گفت: "درست است که عاملین و آمرین جنایت انفال شکست خورده‌اند به زبالەدان تاریخ پرت شده‌اند اما آثار این ژنوساید و ظلمی که در حق ملتمان شده است هنوز پابرجاست و زخم‌های این ملت التیام نیافته است".

نسل کشی کوردها توسط حکومت بعث عراق از سال ١٩٨٦ میلادی آغاز و طی هشت مرحله تا سال ١٩٨٩ میلادی ادامه داشت. این نسل کشی در جهان به انفال معروف است که اسم یکی از سوره‌های قرآن می‌باشد.

مسعود بارزانی در ادامه پیام خود یادآور شد: "علیرغم تمام ظلم و ستم‌هایی که در حق ملت کرد انجام شد متاسفانه هنوز شاهد افکار و کردارهای فاشیستی و شونیستی در دولت عراق علیه کرد هستیم".

٣٦ سال از کشتار کردها معروف به انفال می‌گذرد
تصویری از تابوت پیکرهای پیدا شده در گورهای دسته‌جمعی در صحراهای جنوب عراق که طی نسل کشی انفال زنده به گور شده‌اند

قابل ذکر است کشورهای سوئد، نروژ و بریتانیا، کشتار کوردها معروف به انفال را بصورت رسمی به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت شناخته‌اند.

هر سال در کردستان ایران، ترکیه و سوریه شهروندان کورد برای گرامیداشت یاد و خاطره هم زبانانشان که در نسل کشی انفال جان  خود را از دست داده‌اند، مراسمات متنوع فرهنگی برگزار می‌کنند.

این مراسمات در کردستان ایران بیشتر از سوی دانشجویان دانشگاه‌های یاسوج، خرم آباد، ایلام، کرمانشاه، سنندج، مهاباد، ارومیه و دانشگاه پیام نور مریوان برگزار می‌شود.