رفتن به محتوای اصلی

موزەخانه "شانشین" در مریوان پلمپ شد

موزەخانه "شانشین" در مریوان پلمپ شد
بخشی از موزه شانشین
posted onApril 1, 2024
noدیدگاه

کیان جهانی، مدیر موزەخانه "شانشین" شهرستان مریوان با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، از پلمپ این مکان توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران بدلیل "عدم رعایت حجاب دختران در حین اجرای موسیقی"، خبر داد.

برپایه گزارشات رسیده به آواتودی، در روزهای پایانی نوروز ١٤٠٣ شمسی، نیروهای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با در دست داشتن حکمی از دادگاه، اقدام به پلمپ موزه‌خانه "شانشین" در حومه شهر مریوان کرده‌اند.

به گفته کیان جهانی، از فعالین فرهنگی کردستان ایران و مدیر موزه‌خانه "شانشین"، "دو روز قبل از نوروز یک گروه موسیقی کودکان و نوجوانان وابسته به یکی از مراکز آموزش موسیقی شهر مریوان، همرا با والدینشان به اینجا آمده بودند و چند قطعه موسیقی اجرا کردند. با پخش ویدئوی این اجراها در فضای مجازی مردم استقبال گسترده‌ای از آن کردند اما واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی به شانشین شد".

موزەخانه "شانشین" در مریوان پلمپ شد
نمایی از موزەخانه "شانشین" در مریوان

کیان جهانی درویدئویی که منتشر کرد در ادامه توضیحاتش، "عدم رعایت حجاب توسط کودکان و نوجوانان" را بهانه‌ مقامات جمهوری اسلامی ایران برای پملپ موزه خانه شانشین عنوان می‌کند اما با اشاره برگزاری ده‌ها مراسم با حضور دختران و زنان با پوشش دلبخواهشان، این بهانه را واهی می‌داند.

جهانی یادآور می‌شود که والدین اکثر کودکان و نوجوانانی که در گروه موسیقی حضور داشتند، از مسئولین ارشد شهرستان مریوان هستند و "من هم نمی‌توانم این اجازه را به خود بدهم که به کسی امر کنم کهروسری سر کند و حجابش را رعایت کند".

موزه‌خانه "شانشین" با تلاش‌های بی‌وقفه کیان جهانی، اواخر ۱۳۹۹ شمسی به عنوان یک مکان فرهنگی و گردشگری در شهر مریوان افتتاح شد.

کیان جهانی از مستند سازان و فعالین فرهنگی کردستان ایران می‌باشد که مجموعه برنامه‌های او بنام "گەشتەکانی چیا" از معروفیت خاصی در میان کردستانیان، برخوردار است.

 موزەخانه "شانشین" در مریوان پلمپ شد
نمایی از موزەخانه "شانشین" در مریوان