رفتن به محتوای اصلی

معتبرترین مجله ادبی آلمان آثاری از ٤٥ نویسنده کورد را منتشر می‌کند

معتبرترین مجله ادبی آلمان آثاری از ٤٥ نویسنده کورد را منتشر می‌کند
مجله "دای هورن" معتبرترین و معروفترین مجله ادبی آلمان، جدیدترین شماره خود را به معرفی ادبیات کوردی اختصاص داده است.
مجله "دای هورن" (Die Horen) معتبرترین و معروفترین مجله ادبی آلمان، جدیدترین شماره خود را بطور کامل به معرفی ادبیات کوردی از طریق چاپ و انتشار آثار ٤٥ نویسنده کوردستان اختصاص داده است.
posted onMarch 10, 2024
noدیدگاه

برپایه گزارشات منتشر شده، مجله "دای هورن" که معتبرترین ومعروفترین مجله حوزه ادبیات در کشور آلمان می‌باشد، در شماره ٢٩٣ خود اقدام به ارائه تصویری مدرن از ادبیات کوردی، از طریق چاپ آثار ٤٥ نویسنده کورد کرده است.

هربرت شمالشتیگ، شهردار وقت هانوفر و یکی از دوستان و حامیان ملت کورد، دو سال پیش پیشنهاد اختصاص یک شماره از مجله را به ادبیات کوردی، به هیئی تحریریه مجله دای هورن داده بود که با موافقت و پیشوازی گرم تمام اعضا قرار گرفت.

هربرت شمالشتیگ در همین رابطه اظهار داشت: "تاکنون هیچ مجله‌ای در این سطح از اعتبار، یک شماره کامل خود را به ادبیات کوردی اختصاص نداده است و این جای تعجب دارد در حالیکه ادبیات کوردی در سطح جهانی قرار دارد".

این شماره از مجله با همکاری، " تەنگەزار مارینی"، شاعر و مترجم کورد توانست به اهداف خود دست یابد. بر پایه اظهارات مدیران مجله، تەنگەزار مارینی مسئولیت برقراری ارتباط با نویسندگان کرد و جمع آوری آثار و نیز ترجمه آن‌ها را برعهده داشته است.

معتبرترین مجله ادبی آلمان آثاری از ٤٥ نویسنده کورد را منتشر می‌کند
بویژه بعد از روی کار آمدن حکومت اقلیم کوردستان، چاپ و نشر آثار کوردی بصورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافت

هربرت شمالشتیگ، شهردار سابق هانوفر هدف از این کار را اینگونه شرح می‌دهد: "ما می‌خواهیم نشان دهیم که ملت کورد را فراموش نکرده‌ایم و به جهان نیز نشان دهیم که زبان کوردی یک زبان زنده می‌باشد که پتانسیل شگفت انگیزی برای خلق آثار ادبی دارد و نویسندگان زیادی در حال حاضر با این زبان، آثار خود را خلق می‌کنند".

دکتر کریستف هامان، استاد زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه کلن و سردبیر مجله دی هورن، در رابطه با ویژه نامه ادبیات کوردی گفت: "وقتی این موضوع از سوی آقای شمالشتیگ مطرح شد، تمام اعضای هیئت تحریریه با هیجانی وصف ناپذیر یکصدا گفتند چرا که نه باید یک شماره مجله به ادبیات کوردی اختصاص یابد. ما می‌دانیم که یک ملیون و پانصد هزار کورد در اینجا زندگی می‌کنند و ملت کورد توجه خاصی به ادبیات دارد".

قابل ذکر است، آماده سازی این شماره از مجله بیش از یکسال وقت برده است و برای تکمیل آن از ٨٠ نویسنده کورد تقاضای ارسال آثارشان شده که تنها آثار ٤٥ نویسنده برگزیده شده‌اند. تمام این آثار قبلا در جای دیگری چاپ و منتشر نشده‌اند.

بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شماره ٢٩٣ مجله دای هورن که به ادبیات کوردی می‌پردازد، همزمان با جشن نوروز کوردواری در آلمان یعنی ٢٠ مارس روانه بازار خواهد شد.

همچنین در ١٩ مارس، همزمان با برگزاری جشن پیشوازی از نوروز توسط "جامعه کوردهای آلمان"، تعدادی از این مجله در دسترس علاقە‌مندان نیز قرار خواهد گرفت.