رفتن به محتوای اصلی

اعتراضات اخیر ایران؛ چرایی و آینده پیش روی آن

اعتراضات اخیر ایران؛ چرایی و آینده پیش روی آن
posted onAugust 11, 2021
noدیدگاه

 

دریا عثمان پور

ایران، سرزمینی که تمامی مشکلات آن به دو عامل اساسی بازمی‌گردد و رفع تمامی معضلات، مشکلات، اختلافات و تبعیضات موجود به رفع این دو عامل  بستگی دارد؛

1.            تشکیل حکومت توسط جمهوری اسلامی بر منبای برتری آخوندها و با اولویت قرار دادن طرفداران نظام در تمامی بخش از استخدام گرفتە تا مزایای دولتی

2.            استفادە جمهوری اسلامی از کلمە فارس برای پیشبرد سیاست های خود و متهم کردن اعتراضات قومیت‌های ترک، کرد، عرب و بلوچ بە 'تجزیە طلبی' و منسوب کردن اعتراضات مردمی بە 'عوامل کشور های بیگانە.'

از اینرو، طی ۴۲ سال گذشته  و بدون در نظر گرفتن دوره‌های زمانی، دمی نبوده که این کشور درگیر امواج متلاطم نارضایتیها نبودە باشد. اعتراضاتی کە سرچشمە همە آنها بە فساد و بی‌کفایتی جمهوری اسلامی و ترجیح دادن گروەهای تروریستی خاورمیانە از حزب اللە در لبنان، حشد‌الشعبی در عراق و حوثی‌‌ها در یمن بر مردم ایران برمی‌گردد.

مردم خوزستان اوخر تیرماە در اعتراض بە قطعی آب و برق بە خیابان ها سرازیر شدند. تظاهرات خوزستان از اعتراض بە کم آبی، ظرف چند روز بە تظاهرات گستردە در شهر‌های مختلف علیە نظام جمهوری اسلامی و علی خامنەای تبدیل شد.

به گفته منابع محلی، شهرهای خوزستان صحنه «حکومت نظامی اعلام نشده» است و هزاران نیروی سرکوبگر یگان ویژه و ماموران تروریستی سپاه پاسداران و صدها خودروی ویژه ضد شورش، شبانه روز در میادین و خیابان‌های شهرهای اهواز، ایذه، هویزه، الهایی، حمیدیه، شادگان، ماهشهر، جراحی، سوسنگرد، کوت عبدالله و دیگر شهرهای استان خوزستان مستقر هستند و به گشت‌زنی می‌پردازند.

معترضان شعارهایی نظیر«توپ، تانک، فشفشه خامنه‌ای گم بشه» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده‌اند. در اهواز جمع کثیری از آنها نیز در خیابان‌ها فریاد "بالروح، بالدم، نفدیک یا اهواز" سر داده بودند، شعاری که به معنای"خون و جانم فدای تو اهواز" است.

بنا بر گفته‌های شاهدان عینی، روز جمعه ۲۵ تیرماه ،  جوان ۳۰ ساله به ‌نام مصطفی نعیماوی براثر شلیک نیروهای سرکوبگر امنیتی در شادگان کشته شد. گزارش‌ها  در ششمین روز اعتراضات از کشته‌شدن دست‌کم ۲ تن، یک جوان ۱۶ساله به نام محمد عبداللهی و جوانی دیگر به نام هادی بهمنی در ایذه و یک جوان به‌ نام محمد منصور کروشات از محله ثوره اهواز توسط نیروهای امنیتی خبر دادند. مصطفی نعیماوی (عساکره) از نخستین کشته‌شدگان اعتراضات جوانی ۳۰ ساله اهل شادگان بود که در مزار شهدای بوزی فاطمه الزهرا خوزستان به خاک سپرده شده‌است.

قاسم ناصری (خضیری)، ۱۸ساله در شب دوم اعتراضات در منطقه کانتکس اهواز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی مجروح شد و صبح روز بعد جان سپرد. عموی وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در ویدئوی قاسم را بسیجی معرفی کرده و گفت که او اهل اعتراض و «اغتشاش» نبوده‌است و عنوان می‌کند قاسم خضیری کارگر یک باطری فروشی بود و شامگاه جمعه هنگام بازگشت از محل کار به خانه هدف تیراندازی قرار می‌گیرد.

حمزه (فرزاد) فَریسات یا الفریساوی شهروند عرب ۲۹ ساله ساکن اهواز و دانش‌آموخته کارشناسی حقوق قضایی شامگاه روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ در کوی علوی (الدایره) با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد. او از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و سه بیمارستان از پذیرش او سر باز زدند و حمزه نهایتاً چهار ساعت بعد جان باخت.

سازمان عفو بین‌الملل نام جان‌باختگان را مصطفی نعیماوی در شادگان، قاسم خضیری در کوت عبدالله، عیسی بالدی و میثم عچرش در طالقانی، حمزه (فرزاد) فریسات در اهواز، مهدی چنانی در شوش، حمید مجدم در چمران، و نوجوانی به نام هادی بهمنی در ایذه اعلام کرد که طی اعتراضات در روزهای شانزدهم، نوزدهم، بیستم، و بیست و یکم ژوییه کشته شده‌اند. همچنین این سازمان در بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست که استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان را متوقف کند.

دیانا الطحاوی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقا، با «وحشتناک و غیرقانونی» توصیف کردن برخورد مقامات در به‌کارگیری گاز اشک‌آور، تیراندازی و بازداشت اعتراض‌کنندگان، این رویه را همچون رفتار جمهوری اسلامی در مقابل معترضان در آبان ۱۳۹۸ عنوان کرد.

 

اسامی برخی از جانباختگان قیام برحق مردم خوزستان به شرح زیر است؛

1.            مصطفی نعیماوی (عساکره)، ۲۵ تیر در شادگان

2.            قاسم ناصری (خضیری)، ۲۶ تیر در کوت عبدالله

3.            عیسی بالدی، ۲۶ تیر در شهرک طالقانی ماهشهر

4.            محمد عبداللهی، ۲۹ تیر در ایذه

5.            هادی بهمنی، ۲۹ تیر در ایذه

6.            حمزه (فرزاد) فریسات در اهواز

7.            محمدعباس الکنانی در شوش

8.            محمد کروشات در اهواز

9.            میثم عچرش در در شهرک طالقانی ماهشهر

10.         امید آذرخوش، ۳۱ تیر در الیگودرز

11.         مهدی چنانی در شوش

12.         حمید مجدم (جوکاری) در شهرک چمران

 

این اعتراضات به شهرهای دیگر از قبیل سقز، تهران، کرج و تبریز نیز گسترش یافت. تظاهرات در حمایت از مردم خوزستان در استان‌های اردبیل، لرستان، اصفهان، تهران، کردستان و البرز برگزار شد و شعارهایی علیه  مقامات جمهوری اسلامی سردادند.

مردم در تهران در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان در نقاط مختلف شهر از جمله چهارراه کالج، متروی صادقیه، میدان حسن‌آباد و خیابان جمهوری تظاهرات برگزار کردند.

معترضان شعار می‌دادند: «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، «مرگ بر دیکتاتور»، "مرگ بر خامنه‌ای"، "آذربایجان عرب فارس اتحاد اتحاد!"

نکته نگران کننده در این نارضایتی‌ها اخباریست مبنی بر سعی جمهوری اسلامی در انتقال بسیجی‌ها و عوامل سرکوبگر از شهرها و مناطق دیگر مانند؛ بلوچستان، کردستان و آذربایجان جهت سرکوب قیام لرها و عربها برای ایجاد تفرقە بیشتر میان قومیت‌ها،  تفرقەای کە جمهوری اسلامی ٤٢ سال است با برنامە ریزی در حال اجرای آن است.