عصر شنبه، ٣٠ خردادماه، سپاه تروریستی پاسداران در بیانیهای اعلام کرد که در واکنش به تداوم حملات اسرائیل به جنوب لبنان، تنگه هرمز را به روی تردد شناورها میبندد.
بر اساس این بیانیه که خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه ۳۰ خرداد آن را منتشر کرد، این تصمیم در واکنش به «بدعهدی و پیمانشکنی آشکار آمریکا» در اجرای بند نخست تفاهمنامه پایان جنگ و همچنین «نقض مستمر آتشبس توسط اسرائیل در جنوب لبنان» اتخاذ شده است.
در این بیانیه همچنین به ادامه حضور نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان اشاره شده و ادعا شده است که بستن تنگه هرمز «گام اول» پاسخ ایران به آنچه «عهدشکنی دشمن» نامیده شده، محسوب میشود.
سپاه تروریستی پاسداران همچنین تهدید کرده است که در صورت ادامه آنچه این قرارگاه آن را «تجاوز» خوانده، اقدامات بیشتری برای وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهداتش در دستور کار قرار خواهد داد.
مقامهای آمریکا و اسرائیل هنوز واکنشی به این خبر نشان ندادهاند.
ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در واکنش به گزارشها از احتمال سفر عباس عراقچی به سوئیس برای دیدار و گفتوگو با هیئت آممریکایی، یادداشتی را بهعنوان تیتر یک خود منتشر کرده و در آن خطاب به عباس عراقچی نوشته بود با توجه به تداوم درگیریها در لبنان، «دیدار با ویتکاف توجیه ندارد؛ باید تنگه هرمز را ببندید».
حملات اسرائیل به مناطق مختلف لبنان در روز شنبه ۳۰ خرداد، تنها چند ساعت پس از اعلام آتشبس میان اسرائیل و حزبالله، دستکم ۱۰ کشته بر جا گذاشت و تداوم درگیریها این آتشبس اعلامی را نیز با ابهام مواجه کرده است.