رفتن به محتوای اصلی

اعتصاب طلافروشان ایران وارد دومین روز خود شد

اعتصاب طلافروشان ایران وارد دومین روز خود شد
تصویری از بازار طلافروشان تهران که علیه سیاست‌ها اقتصادی حکومت دست به اعتصاب زده‌اند
posted onApril 29, 2024
noدیدگاه

طلافروشان تبریز در دومین روز اعتصاب گسترده طلافروشان تهران و اصفهان، به صف معترضین پیوستند تا با بستن دکان‌هایشان دامنه اعتصاب را گسترده‌تر کنند.

بنابر گزارشات رسیده به آواتودی، بازار طلافروشان طی اقدامی هماهنگ با توقف فعالیت‌های شغلی و بستن واحدهای صنفی خود در شهرهای تهران، تبریز و اصفهان دست به اعتصابات گسترده زدند.

این اعتصابات که از روز یکشنبه نهم اردیبهشت‌ماه ١٤٠٣ شمسی آغاز شده، اعتراضی است به مصوبه مالیاتی مجلس شورای اسلامی ایران  تحت عنوان "مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی".

آواتودی پێشتر گزارش داده بود که پس از اجرایی شدن طرح مذکورکه نوعی اخاذی از طلافروشان تحت لوای قانون می‌باشد، شماری از فعالان این صنف در حال ایجاد هماهنگی برای اعتصابات گسترده هستند.

برپایه طرح مذکور طلافروشان باید برای دارایی‌های طلای بالای ۱۵۰ گرم خود به دولت مالیات پرداخت کنند. همچنین مردم که در حال حاضر برای خرید طلا و جواهرات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، قرار است طی چند سال آینده، هر سال یک درصد به این رقم پرداختیشان افزوده شود و تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۱۳ درصد برسد.

تحرکات اخیر در بازار صنف طلافروشان و فشارهای دولت برای اخذ مالیات‌های بیشترموجب شده تا طی دو روز اعتصاب قیمت‌ طلا سیر نزولی داشته باشد.