رفتن به محتوای اصلی

نیلوفر بیانی و هومن جوکار از فعالین زیست محیطی در بند، آزاد شدند

نیلوفر بیانی و هومن جوکار از فعالین زیست محیطی در بند، آزاد شدند
تصویری از نیلوفر بیانی و هومن جوکار لحظاتی بعد از آزاد شدنشان
posted onApril 9, 2024
noدیدگاه

روز دوشنبه، ٢٠ فروردین‌ماه ١٤٠٣ شمسی، نیلوفر بیانی و هومن جوکار از فعالین محیط زیستی در حالی که بیش از شش سال از عمرشان را با اتهامات واهی در زندان جمهوری اسلامی گذراندند از زندان آزاد شدند.

هومن جوکار و نیلوفر بیانی، از فعالان محیط زیست ایران هستند که در بهمن سال ۱۳۹۶ به همراه شمار دیگری از فعالان محیط زیست به اتهمام واهی جاسوسی بازداشت شدند.

نیلوفر بیانی، کاووس سیدامامی، مراد طاهباز، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، سپیده کاشان‌دوست، امیرحسین خالقی‌حمید و عبدالرضا کوهپایه، بازداشت‌شدگان بودند. این افراد در موسسه غیردولتی میراث پارسیان در زمینه جلوگیری از انقراض پلنگ ایرانی فعالیت می‌کردند.

گزارش/ نیلوفر بیانی و هومن جوکار از فعالین زیست محیطی در بند، آزاد شدند
تصیری از فعالین حقوق بشری بازداشت شده به اتهام جاسوسی در سال ١٣٩٦ شمسی

آنها ماه‌ها در بازداشتگاه دو-الف متعلق به اطلاعات سپاه پاسداران تحت شکنجه و بازجویی قرار داشتند و در نهایت مجبور به قبول کردن اتهاماتی شدند که انجام نداده بودند.

 به همین خاطر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران با برگزاری یک دادگاه نمایشی به محاکمه آن‌ها به اتهام "جاسوسی و همکاری با دول متخاصم" پرداخت.

دادگاه نیز مراد طاهباز و نیلوفر بیانی را به ۱۰ سال زندان، هومن جوکار و طاهر قدیریان را به ۸ سال زندان، سام رجبی، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی حمید را به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه را به ۴ سال حبس محکوم کرد.

کاووس سید امامی، یکی از بازداشت‌شدگان در همان ماه‌ نخست بازداشت و بنابر ادعای جمهوری اسلامی ایران در حین بازجویی خودکشی کرده است. اما خانواده امامی این ادعا را رد کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عامل قتل او می‌دانند. تاکنون ایران به هیچ نهادی اجازه نداده است تا در این مورد به انجام تحقیقات مستقل بپردازد.

پیش از این، عبدالرضا کوهپایه، سام رجبی و امیرحسین خالقی با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شده‌اند. مراد طاهباز هم در مبادله‌ای سال گذشته از زندان آزاد شد.

سام رجبی، عبدالرضا کوهپایه و امیرحسین خالقی پیشتر با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شدند. مراد طاهباز، شهروند ایرانی دارای تابعیت بریتانیایی و آمریکایی در شهریور سال گذشته در جریان مبادله با یک زندانی آزاد شد.

نیلوفر بیانی پیش از این افشا کرده بود که برای اعتراف اجباری تحت شکنجه و آزار جنسی و جسمی و روحی قرار داشته و حکم صادر شده بر مبنای اعتراف‌های اجباری است.

سپیده کاشانی هم در نامه‌ای در دوران زندان خود نوشته بود که بازجویان این پرونده «ویدئوی جسد» کاووس سید امامی را برای شکنجه به او نشان داده‌اند، و همسرش، هومن جوکار، را برای تهدید و شکنجه به پای چوبه دار ساختگی بردند.

تا این لحظه سپیده کاشانی و طاهر قدیریان همچنان در زندان به سر می‌برند و منتظر آزادی هستند.