رفتن به محتوای اصلی

گزارش ویژه/ احتمال ناپدیدسازی قهری ژاکان باران فعال حقوق بشر کُرد بسیار بالاست

احتمال ناپدیدسازی قهری ژاکان باران فعال حقوق بشر کُرد بسیار بالاست
تصویری از ژاکا باران
posted onApril 3, 2024
noدیدگاه

حسین باقری با تخلص ژاکان باران، نویسنده و فعال حقوق بشر کرد که در اربیل پایتخت اقلیم کردستان ساکن بود، از ده روز گذشته ناپدید شده و کسی از او خبری ندارد.

بنابر گزارشات رسیده به آواتودی، ژاکان باران چندی پیش در نتیجه افزایش تهدیدات و فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، تصمیم می‌گیرد تا کردستان عراق را به مقصد یکی از کشورهای اروپایی ترک کند.

به همین خاطر از طریق یک قاچاقبر انسان با نام "حسین مردای" ملقب به آرام، از مسیر ترکیه عازم اروپا می‌شود اما از نخستین روز حرکتش تاکنون هیچ کس از سرنوشت او اطلاعی ندارد و همین موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال ناپدید شدن قهری این فعال کرد بدست نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران شده است.

ژاکان باران، اهل ملکشای ایلام، از سالها پیش در پی تهدید نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مجبور به ترک کردستان ایران و اقامت در کُردستان عراق شده بود.

ژاکان، برای آخرین بار در نقطه مرزی ترکیه و عراق با دوستانش تماس تلفنی داشته و از وضعیت خود به آن‌ها خبر داده است. قرار بر این بوده که ژاکان هر روز دوستانش را در جریان وضعیت خود قرار دهد اما پس از آخرین تماس، سرنوشت او در هاله‌ای از ابهام می‌باشد.

Enforced disappearance of Jakan Baran, Kurdish human rights activist
تصویری از ژاکان باران بعد از آزادی موقتش از زندان ایلام در فروردین‌ماه ١٣٠٨ شمسی

همچنین ژاکان در پیامی ویدئویی که پیش از حرکتش ضبط کرده بود می‌گوید، فردی به نام آرام مرادی که خود را اهل کرمانشاه معرفی کرده ماه‌هاست به او پیشنهاد می‌کند تا وی را از طریق ترکیه به اروپا انتقال دهد.

این فعال مدنی در ادامه سخنانش در این ویدئو می‌گوید، بخاطر تهدیدهای امنیتی مجبور است که به اروپا مهاجرت کند و در ادامه می‌افزاید: "اگر این ویدئو منتشر شد، بدانید که آرام مرادی و همراهانش مشکلی برای من پیش آورده‌اند".

حسین مرادی، ملقب به آرام فرزند علی معروف بە علی خیاط می‌باشد کە خود را قاچاقچی انسان معرفی کردە است، با نزدیک شدن بە ژاکان باران بە وی پیشنهاد مهاجرت بە اروپا بدون دریافت هزینە کردە بود.

منابع مطلع به آواتودی گفته‌اند آرام مرادی، از دو سال پیش به استخدام سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران درآمده است. او با برقراری ارتباط با فعالان و روزنامه‌نگاران کرد در اقلیم کردستان و ترکیه، با بهانه حمایت از آنها برای انتقالشان به اروپا، اقدام به ترور یا ربودنشان و تحویل آنها به جمهوری اسلامی می‌کند.

لازم به ذکر است، ژاکان باران سال گذشته و در جریان انقلاب ژن، ژیان، آزادی توسط عبدالوهاب بخشنده، دادستانی کل استان ایلام در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به ربوده شدن و مجازات تهدید شده بود.

بارها نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در ایلام به محل سکونت خانواده ژاکان یورش برده و با توهین و تهدید از آن‌ها خواسته‌اند تا ژاکان را از کردستان عراق برگردانند.

ژاکان باران طی مدتی که در کردستان عراق بوده مکررا به سازمان ملل و کنسولگری کشورهای اروپایی در اربیل مراجعه کرده و از آن‌ها درخواست استمداد کرده بود اما هیچ یک از آنها حاضر به یاری‌رسانی به او نشدند.

به همین خاطر در نهم خردادماه ١٤٠٠ شمسی، ژاکان باران در اعتراض بە بلاتکلیفی و عدم رسیدگی بە مطالبات پناهجویان معترض در اقلیم کردستان عراق از سوی نمایندگی سازمان ملل متحد، در مقابل این سازمان دست به اعتصاب زد و لب‌های خود را نیز دوخت.

بی‌خبری از سرنوشت ژاکان باران و احتمال ناپدیدسازی قهری او توسط عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، موجب افزایش نگرانی نزدیکان وی و فعالان حقوق بشر شده است.