رفتن به محتوای اصلی

پوتین الکسی ناوالنی را به قتل رساند

پوتین الکسی ناوالنی را کشت
الکسی ناوالنی
جهان با شنیدن خبر مرگ مشکوک منتقد سرسخت پوتین، الکسی ناوالنی، شوکه شده. رهبران کشورهای دمکراتیک بسرعت به این مرگ خوفناک واکنش نشان داده و آنرا محکوم کردند.
posted onFebruary 16, 2024
noدیدگاه

جهان با شنیدن خبر مرگ مشکوک منتقد سرسخت پوتین، الکسی ناوالنی، شوکه شده. رهبران کشورهای دمکراتیک بسرعت به این مرگ خوفناک واکنش نشان داده و آنرا محکوم کردند.

سازمان زندان‌های روسیه، روز جمعه ۲۷ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، با انتشار اطلاعیه‌ای از مرگ الکسی ناوالنی، منتقد و مخالف سرسخت رئیس‌جمهور روسیه، در سم ٤٧ سالگی، در سلولش خبر داد.

الکسی ناوالنی که در یک اردوگاه دورافتاده در قطب شمال، که یکی از مخوف‌ترین زندان‌های روسیه به شمار می‌رود، در حال گذراندن دوران محکومیت ۱۹ ساله خود بود به قتل رسید.

طبق اعلام سازمان زندان‌های روسیه "او پس از یک پیاده‌روی احساس ناخوشی کرده و تقریباً بلافاصله از هوش رفته است". اطلاعیه مذکور مرگ ناوالنی را بر اثر لخته شدن خون معرفی کرده است.

الکسی ناوالنی، حقوقدان و رهبر اپوزیسیون روسیه علیه انحصارطلبی و فساد دولت پوتین می‌باشد. او در سال ٢٠١٠ از اختلاس چهار میلیارد دلاری روسای شرکت ترانس نفت روسیه پرده برداشت. او و سایر رهبران اپوزیسیون روسیه در ٢٠١١ توانستند تظاهرات عظیمی را علیه روند انتخابات و نامزدی پوتین براه بیاندازند.

ناوالنی روز پنج‌شنبه ۲۰ اوت ۲۰۲۰ بدلیل یک حمله شیمیایی از سوی نیروهای امنیتی روسیه دچار مسمومیت شدید شد و به حالت کما رفت. بعد از انتقال او به آلمان برای تکمیل روند درمان، مقاماتِ دولتِ آلمان، مسمومیتِ وی با سمِ نیچک صورت اعلام کردند. آلکسی ناوالنی بعد از بهبود، در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱ به کشورش بازگشت و بلافاصله در بازرسی گذرنامه در فرودگاه بازداشت شد. از آن زمان تا لحظه مرگش، این مبارز راه آزادی حاضر به تسلیم شدن در مقابل دیکتاتور نشد.

پوتین الکسی ناوالنی را کشت
الکسی ناوالنی در معترضین علیه روند انتخابات در روسیه 

یولیا ناولنایا، همسر الکسی ناوالنی، در واکنش به خبر مرگ همسرش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: "اگر این خبر صحت داشته باشد، می‌خواهم پوتین، دوستانش و دولتش بدانند مسئول کارهایی که با کشورمان، خانواده‌ام و شوهرم کرده‌اند، خواهند بود. و آن روز خیلی زود فرا خواهد رسید".

به گزارش گاردین، مرگ او احتمالاً به عنوان یک ترور سیاسی منتسب به ولادیمیر پوتین دیده خواهد شد. از سوی دیگر این روزنامه بین‌المللی در گزارش خود می‌افزاید: "حامیان و مقامات غربی مرگ الکسی ناوالنی  را ترور سیاسی منتسب به پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌دانند و آنرا محکوم کرده‌اند".

برپایه گزارشی از دویچه‌وله، گروهی از هواداران الکسی ناوالنی در شهرهای مسکو، سن‌پترزبورگ و کازان با اهداء شاخه‌های گل بر روی بنای یادبود "قربانیان سرکوب‌های سیاسی" به این سیاستمدار فقید ادای احترام کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنانی که از اتاق روزولت ارائه شد، گفت: «مقامات روسیه داستان خودشان را خواهند گفت. اشتباه نکنید: پوتین مسئول مرگ ناوالنی است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: "آنچه برای ناوالنی رخ داده است نشانی آشکار از وحشیگری پوتین است. نمی‌توانید کسی را فریب دهید نه در روسیه، نه در اینجا و نه در هیچ کجای جهان. پوتین نه تنها شهروندان خود را در کشورهای دیگر هدف قرار می دهد، همانطور که در حال حاضر در اوکراین می گذرد، بلکه دست به اقدامات وحشتناکتری زده است. جنایات علیه مردم خودش، آیا چیزی از این وحشتناکتر است.»

بایدن، ناوالنی را مردی شجاع و متعهد به اصول اخلاقی و آزادی دانست "آنچکه پوتین فاقد آن است".

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور ا‌وکراین در واکنش به این خبر، ولادیمیر پوتین را مسبب مرگ ناوالنی عنوان کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به خبر مذکور گفته است، که اگر مرگ ناوالنی صحت داشته باشد مهر تاییدی بر پوسیدگی سیستمی است که پوتین ساخته است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز با وحشتناک خواندن مرگ ناوالنی گفته است که او در طول زندگی‌‌اش شجاعت باورنکردنی از خود نشان داد.