رفتن به محتوای اصلی

اختصاصی/ ‏جمهوری اسلامی مانع از برگزاری مراسم نوروز کوردواری در اسلام آباد غرب شد

‏جمهوری اسلامی مانع از برگزاری مراسم نوروز کوردواری در اسلام آباد غرب شد
تصویری از محل برگزاری نوروز کوردواری در اسلام آباد غرب
مراسمات نوروز کوردواری و بروافروختن آتش نوروزی در شهرها و روستاهای مختلف کردستان با شکوه ویژه‌ای برگزار می‌شود و جمهوری اسلامی نسبت به این مراسمات بشدت حساس است
posted onMarch 15, 2024
noدیدگاه

مردم اسلام آباد غرب قصد داشتند روز جمعه، ٢٥ اسفندماه ١٤٠٢ شمسی، با برافروختن آتش نوروزی به پیشواز نوروز کوردواری بروند و این آیین باستانی کوردستان را با هەلپەرکی جشن بگیرند اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با ضبط آلات موسیقی و تهدید برگزارکنندگان این مراسم، مانع از برپایی آن شدند.

برپایه گزارشات رسیده به آوتودی، در حالی که برگزارکنندگان در حال آمادەسازی مقدمات برپایی جشن نوروز کوردواری در روستای "کَمَره" از توابع دهستان شیان در اسلام آباد غرب بودند، با هجوم گسترده نیروهای تروریستی سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات روبرو می‌شوند.

این نیروهای تروریستی، ضمن ضبط تمام آلات موسیقی و وسایل تامین برق و تخریب دکوراسیون آماده شده برای جشن، به هیزم‌های جمع‌آوری شده نیز رحم نکرده و آن را با خود برده‌اند.

برپایه اظهارات یک منبع موثق خبری، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران فعالین اسلام آباد غرب را تهدید کرد‌ه‌اند که در صورت تکرار فراخوان با برخورد جدی و شدیدتری روبرو خواهند شد.

از چندین روز پیش فعالین فرهنگی اسلام آباد غرب و دلسوزان آیین‌های باستانی کردستان، طی فراخوان‌هایی از مردم شهر و حومه خواستند تا برای برپاکردن آتش نوروزی و گرامیداشت نوروز کوردواری، روز جمعه ٢٦ اسفندماه، در روستای "کَمَره" حاضر شوند.

همزمان با این رویداد، اخبار و گزارشات واصله از بوکان حاکی از آن است که نیروهای تروریستی ایران با حضور گسترده در دامنه کوه "ترغه" در اطرف این شهرستان، قصد دارند مانع از برگزاری مراسم نوروز کوردواری و برپایی آتش نوروزی در بوکان شوند.

با تمام این اوصاف و براساس اخبار رسیده به آواتودی و نیز ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، مردم اسلام آباد غرب ساعاتی بعد و زیر فشار شدید امنیتی، مراسم نوروز کردواری را برگزار کردند.

اختصاصی/ ‏جمهوری اسلامی مانع از برگزاری مراسم نوروز کوردواری در اسلام آباد غرب شد
فرشاد گردکانه، ورزشکار و فعال اجتماعی کردستانی ساکن اروپا

در همین رابطه فرشاد گردکانه، از قهرمانان جهان و از فعالین مدنی کوردستان، طی مصاحبه‌ای اختصاصی با آواتودی در پاسخ به این سئوال که چرا جمهوری اسلامی از برگزاری مراسمات نوروز کوردواری در استان‌های کوردستان می‌ترسد، گفت: "برگزاری مراسمات نوروزی نشان دهنده انسجام و اتحاد ملت کرد است در مقابل حکومت و قطعا جمهوری اسلامی نه تنها در کردستان بلکه در مناطق دیگر نیز از اتحاد و انسجام مردم بشدت می‌ترسد ولی در کردستان این موضوع برای ایران هزینه‌‌برتر است، چونکه کردستان پایگاه و خاستگاه اصلی خیزش تاریخی ژن،ژیان، آزادی هستش به همین خاطر هرگونه اتحاد و انسجامی در کردستان شکست عمیق و بزرگی را برای جمهوری اسلام رقم خواهد زد"

فرشاد گردکانه در ادامه افزود: "نوروز یک جشن باستانی و بسیار مهم برای کردها می‌باشد و به عنوان یکی از رمزهای همبستگی ملت کرد از ماکو تا آخرین شهر و روستای بختیاری محسوب می‌شود، همانطوری که شاهد هستید نیروهای تروریستی جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای پیشگیری از برگزاری مراسمات نوروز دریغ نمی‌کنند و حتا مانع از رسانه‌ای شدن آن می‌شوند. اگر یه نگاهی به کشورهای دیگر بندازیم می‌بینیم که در صورت برگزاری چنین مراسماتی خبر آن به تیتر اول تمام رسانه‌ها بدل می‌شود اما در ایران ما با بایکوت خبری آن روبرو می‌شویم و این نشان می‌دهد که نوروز کردواری و اتحاد مردم نقطه ضعف حکومت اسلامی ایران در مقابل کردها می‌باشد".

از این فعال کرد پرسیدم برگزارای مراسمات نوروزی در سراسر استان‌های کردستان و با این شکوه و عظمت، حامل چه پیامی است: "ملت کرد برای ارزش‌های نهادینه شده‌شان بشدت ارزش و احترام قائل هستند و حاضرند جان خود را برای آن فدا کنند، همانگونه که در خیزش ژن، ژیان، آزادی دیدیم این ملت حاضر است برای این ارزش‌ها جان دهد، حاضر است برای خاک و پرچمشان به کف خیابان بیایند و در مقابل گلوله بایستند. نوروز هم یکی از همین ارزش‌هاست، به همین خاطر حکومت در کرمانشاه مانع برگزاری آن می‌شود ولی مردم بی‌اعتنا به تهدیدات و توحش حکومت، مراسمات را به هر شیوه که باشد برگزار می‌کنند و این پیام واضحی است برای تمام مردمان جهان که ملت کرد تصمیم خود را برای نابودی جمهوری اسلامی ایران گرفته است و از آن ترس و واهمه‌ای ندارند".