رفتن به محتوای اصلی

فعالین کردستانی کتاب دستور زبان کردیِ لکی را منتشر کردند

فعالین کردستانی کتاب دستور زبان کردیِ لکی را منتشر کردند
کتاب دستور زبان کردیِ لکی منتشر شد
posted onFebruary 25, 2024
noدیدگاه

در ادامه فعالیت‌های فرهنگی ملت کرد در استان‌های کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان برای ارتقا و توسعه زبان کردی و ارائه منابع درجه یک علمی به خواننده کردستانی، کتاب دستور زبان کردیِ لکی چاپ و منتشر شد.

بر پایه گزارشی که به بخش خبری آواتودی رسیده، کتاب مذکور با تمرکز بر گرامر کردیِ لکی، می‌کوشد خلائی که سال‌ها خواننده کرد با آن روبرو است را پر کند و دریچه‌ای جدید به روی افق زبانی در کردستان بگشاید.

مولفین کتاب، آنرا در پنج فصل تالیف کرده‌اند و تعداد صفحات کتاب نیز صدونودوهشت صفحه می‌باشد.

 در فصل اول، آوانگاری و ساخت هجا در لکی ارائه شده و رسم الخط استاندارد کردی برای لکی نوشتن پیشنهاد گردیده است.

فصل های بعدی کتاب، کار تطبیقی است که برخی از ویژگی های زبانی کردی ( لکی و سورانی) را با فارسی مقایسه می کند.

مولفین کتاب کردیِ لکی، از چهره‌های نام آشنا و متعد زبان و ادبیات کردی هستند، از جمله دکتر بهروز افتخاری‌نیا، آرش افضلی و مژگان کاوسی. آن‌ها کتاب مذکور را به کتابخانه کردی تقدیم کرده‌اند تا آغاز راهی باشد برای شناخت بیشتر کردیِ لکی.

انتشار کتاب کردی لکی
​​​​​​ آرش افضلی، ​دکتر بهروز افتخاری‌نیا و مژگان کاوسی

در پشت جلد کتاب آمده است: «از آنجا که رویکرد علمی به زبان سالهاست که بر این عرصه از زندگی بشر سایه افکنده، امید است تا دغدغه‌مندان حوزه‌ی فرهنگ و زبان لَکی مباحث علمی و دقیق و تخصصی را جایگزین مشاجره‌ها و سَر و دَست کوفتن‌های عشیره‌ای نمایند. زبان نهادی اجتماعی است که توسعه و گسترش ظرفیت‌های مختلف آن نیاز به تلاش همگانی داشته و نوعی از فرهنگ را می‌طلبد که افقِ زبانی‌اش را در عرصه‌های مهمی همچون ادبیات ببیند و نه در کِش و قوس‌نمایش‌های قبیله‌ای؛ بنابراین همه ما در برابر این مهم مسئولیم و هرگونه کار زبانی از مطالعات زبانشناسانه و ترجمه‌ی متون ادبی علمی از دیگر زبان‌ها به لکی می‌تواند به مانند قطره‌های خون در رگ حیات زبانی ما باشد".

قابل ذکر است اتاق فکر سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه اخیر بسیار کوشیده‌ است تئوری جدا بودن لکی از کردی را در بستر جامعه کردستان همه گیر کنند و برای این منظور نیز خودفروش‌های متعددی را تحت لوای استاد دانشگاه یا فعال فرهنگی، حمایت می‌کند.

حتی سازمان اطلاعات ایران کوشیده تا برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی جدا از برنامه‌های کردی برای کردهای لک تولید کند تا بتواند از این طریق موجب تفرقه و اختلاف در صفوف ملت کرد شود اما خوشبختانه با قشر فرهیخته کردستان توانسته‌اند با حداقل امکاناتی که در اختیار دارند در مقابل این توطئه‌ها بایستند.