رفتن به محتوای اصلی

گزارش روز/ تداوم بازداشت و صدور احکام زندان علیه فعالین ایرانی

تداوم بازداشت و صدور احکام زندان علیه فعالین ایرانی
تجمع اعتراضی مردم
posted onFebruary 23, 2024
noدیدگاه

سیستم قضایی جمهوری اسلامی هماهنگ با سازمان‌های امنیتی و سرکوبگر ایران، طی روزهای اخیر بر میزان فشار بر فعالین ملت‌های ایران بشدت افزوده است. صدور احکام اعدام و زندان، بازداشت‌های بدون حکم، ربودن و قتل از جمله اقدامات سیستم قضایی و سازما‌های امنیتی ایران می‌باشد

برپایه گزارش‌های رسیده به آواتودی، آکو محمدنیا، ٣٥ ساله، اهل سنندج، روز ٢٦ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداش و به مکان نامعلومی منتقل شد.

دانا لنجاوی، اهل مریوان، یکی دیگر از فعالین مدنی کردستان ایران می‌باشد که در اولین روز اسفندماه، بدون ارائه هیچ حکم دادگاهی توسط نیروهای سازمان اطلاعات ایران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد تروریستی منتقل شد.

برپایه گزارش یک منبع خبری موثق، روز پنج‌شنبه، سوم اسفندماه، دانا لنجاوی در دادگاه عمومی و انقلاب شهر مریوان حضور یافته و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه حکومت" یکماه قرار بازداشت برای او صادر و دوباره به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شد.

قابل ذکر است، پیشتر این فعال کردستانی به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به هشت ماه زندان و تحمل ٨٠ ضربه شلاق و نیز برای "فعالیت تبلیغی علیه حکومت" به یکسال زندان محکوم شده بود. حکومت ایران حتا این شهروند کرد را از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم کرده است.

اما سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی، در ماهی که گذشت دست به چندین قتل نیز زد که از آن جمله می‌توان به قتل رضا کُردی، شهروند کرد اهل استان لرستان اشاره کرد. بنابر گزارشات رسیده به آواتودی، رضا کُردی روز دهم بهمن ماه ١٤٠٢، پس از محاصره توسط عوامل اطلاعاتی و انتظامی، با شلیک گلوله به ناحیه سر در دوراهی خرم‌آباد_بروجرد، بدست این نیروها، کشته شد.

رضا کُردی، ٤٨ ساله و پدر سه فرزند به دلیل مشارکت فعالانه در جریان انقلاب زن، زندگی، آزادی، از سال گذشته تحت تعقیب نهادهای اطلاعاتی و انتظامی قرار داشت.

تداوم بازداشت و صدور احکام زندان علیه فعالین ایرانی
ایران روزانه شاهد اعتراضات علیه حکومت جمهوری اسلامی است

ایران یکی از کشورهای جهان می‌باشد که دارای بیشترین میزان صدور و اجرای احکام اعدام برای شهروندان خود است.  حقوق بشری ایرانی و فرانسوی از افزایش صد درصدی اجرای حکم اعدام در ایران پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی خبر دادند.

شاهین وصاف، یکی از قربانیانی است که اخیرا حکم اعدام دریافت کرده است. شاهین وصاف، جوان ٢٧ ساله کُرد و اهل ارومیه، پس از یک سال بازداشت و شکنجه مداوم با اتهام "جاسوسی برای اسرائیل" توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

همچنین ناهید خداجو، فعال کارگری ساکن تهران، روز چهارشنبه دوم اسفندماه، جهت اجرای حکم پنج سال حبس تعزیری، پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است.

ناهید خداجو، سال ١٣٩٨ شمسی، به اتهامات "اجتماع و تبانی" و "اخلال در نظم و آسایش عمومی" توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

اما مصادره اموال فعالین مدنی و سیاسی و کارگری، از جمله اقدامات ضدبشری دیگر جمهوری اسلامی می‌باشد که طی این ٤٥ سال به آن مشغول بوده. در همین رابطه "ستاد اجرایی فرمان خمینی" که تحت نظارت مستقیم رهبر حکومت ایران می‌باشد، بر اساس رای شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی، اقدام به مصادره ملک مسکونی ولی قلوزی، همسر شیدا رحیمی، فعال زن کُرد کرده است و قصد دارد در تاریخ دهم اسفند طی یک مزایده این ملک را در شهر سنندج به فروش بگذارد.

از سوی دیگر، بهروز ایزدی‌راد، فعال مدنی بلوچ اهل علی‌آباد کتول، با انتشار ویدئویی از احضار مجدد خود به شعبه اول دادگاه انقلاب گرگان در پی تحریم انتخابات خبر داده است.

آقای ایزدی‌راد در تاریخ هفدهم شهریور ماه همراه با یازده شهروند دیگر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با ضرب‌وشتم بازداشت و به زندان امیرآباد منتقل شده بود.

این شهروند ساکن گرگان پیشتر نیز در تاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی نظام در منزل شخصی خود بازداشت شد.

وی پس از گذشت حدود صد روز بازداشت و بلاتکلیفی با قید وثیقه به صورت موقت از زندان مرکزی گرگان آزاد شد.

او پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته و در تاریخ بیست و هشتم آذر سال گذشته، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان علی‌آباد کتول به ریاست "محمدرضا عموزاد خلیلی" مجموعا به چهار سال و یک ماه حبس محکوم شد.

در ادامه سرکوب‌ها و صدور احکام غیرقانونی علیه فعالین آزادیخواه، محمد مقیمی، وکیل نرگس منصوری، در شبکه اجتماعی "ایکس" اعلام کرد که موکلش، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به سه سال حبس محکوم شده است.

به گفته این وکیل دادگستری حکم حبس نرگس منصوری در غیاب وکیل و بابت پرونده جدیدی برای این زندانی سیاسی صادر شده است.

نرگس منصوری از بانوان امضاکننده بیانیه موسوم به "۱۴ تن" برای استعفای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی می‌باشد، که پیشتر در اردیبهشت سال گذشته توسط مزدوران وزارت تروریستی اطلاعات بازداشت شد.

وی همچنین در مرداد ۹۸ توسط مزدوران نیروهای امنیتی بازداشت و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت" و "تبلیغ علیه جمهوری اسلامی" به شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود. 

فشار بر اقلیت‌های ملی و سرکوب آن‌ها، بدلیل کمتر مورد توجه بودن، بسیار بیشتر می‌باشد. برپایه گزارشی که بدست آواتودی رسیده، قرار بازداشت مهدی میرزایی، حافظ فروحی و آرمان صدقی‌ثابت، سه شهروند بازداشت شده گیلک، با گذشت بیش از ۱۳ ماه از بازداشت تمدید شد.

این سه شهروند بازداشت شده گیلک از بیست‌ونهم دی سال گذشته تنها به بهانه حق خواهی برای ملت گیلک از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند