رفتن به محتوای اصلی

معلمان زبان مادری زیر تیغ حذف جمهوری اسلامی ایران

معلمان زبان مادری زیر تیغ حذف جمهوری اسلامی ایران
AvaToday caption
طی سالی که گذشت، ٢٠٢٣ میلادی، قوه قضایی ایران مجموعا ٣٦ سال حکم زندان برای معلمین زبان کردی صادر کرده است.
posted onFebruary 21, 2024
noدیدگاه

سال گذشته میلادی که همزمان است با تداوم قیام زن، زندگی، آزادی سرکوب و خفقان اعمال شده از سوی جمهوری اسلامی به اوج خود رسید. بگونه‌ای که در طول سال ٢٠٢٣ میلادی پنج معلم زبان کردی تنها به اتهام تدریس زبان مادری به کودکان کردستان بازداشت و دادگاهی شده‌اند.

بنابر گزارش آواتودی، با اینکه اصول ابتدائی و اساسی حقوق بشر بر آموزش زبان مادری تاکید می‌کنند اما نهادهای جمهوری اسلامی تنها در سال گذشته اقدام به بازداشت پنج شهروند کرد کرده‌اند که تنها اتهامشان، آموزش زبان کردی به کودکان بوده است.

برپایه آمارهای مرکز خبر آواتودی، این پنج معلم از سوی دادگاه‌های نمایشی و فرمایشی ایران مجموعا به ٣٦ سال زندان محکوم شده‌اند.

دادگاه‌های جمهوری اسلامی حتا اوج فضاحت و بی‌شرفی را تکمیل کرده و این معلمین را به تحمل شلاق نیز محکوم کرده‌اند که مجموعا ٨٠ ضربه شلاق نیز برای آن‌ها صادر شده است.

هویت و حکم‌های صادره علیه این معلمین شامل:

قابل ذکر است، ادریس منبری و سیوان ابراهیم در دو پرونده جداگانه و در دو دادگاه مختلف به حبس محکوم شده‌اند.
سیوان ابراهیمی یک سال زندان و ۴۰ ضربه شلاق، واران محمدنژاد یک سال زندان، ادریس منبری ١٠ سال زندان، سروه پورمحمدی ۱۰ سال زندان، سیوان ابراهیمی ۱۰ سال زندان، ادریس منبری یک سال زندان و ۴۰ ضربه شلاق، آزاد امینی سه سال زندان.

سیاست‌های فاشیستی حکومت‌های مرکزگرای حاکم بر ایران چه در دوران نظام شاهنشاهی و چه در دوران حکومت جمهوری اسلامی، هزینەهای گزاف انسانی و مادی غیرقابل جبرانی بر ملت کرد در کردستان ایران تحمیل کرده است.

در همین رابطه رضا وشاهی، فعال حقوق بشر، در مصاحبه‌ای با "دویچەوله" با اشاره به سیاست حذف زبان‌های مادری غیر از فارسی از سوی حکومت ایران، گفته بود: "ما در ایران می بینیم که حاکمیت همواره این زبانها را به صورت دوست نگاه نکرده و همیشه به عنوان رقیب نگاه کرده است و به شکل چیزی نگاه کرده که می تواند بنیان برافکن باشد. به هر حال باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کرد. کشورهایی مثل سوییس که مردم به چند زبان صحبت می کنند و توانستند آن کشور را اداره بکنند و از لحاظ زبانی مشکلی ندارند

او افزود: "متاسفانه در ایران جمعیت های زیاد نمی توانند به زبان های مادریشان تحصیل کنند. طبعا کودکانشان افت تحصیلی دارند و نمی توانند رشد فرهنگی داشته باشند و هویتشان در معرض تهدید قرار می گیرد. اگر شما نگذارید یک ملتی به زبان خودش صحبت بکند. بعد از دهه‌ها به هر حال نوعی استحاله و مشکلاتی را برای این ملت بوجود خواهد آورد."