رفتن به محتوای اصلی

پشت‌پرده تبدیل نهاده‌های دامی به الکل در جمهوری اسلامی!

ذرت‌های بی‌صاحب مانده در گمرک جمهوری اسلامی، یک شبه صاحبانشان پیدا شد تا تولید الکل در جمهوری اسلامی متوقف نشود!
ذرت‌های بی‌صاحب مانده در گمرک جمهوری اسلامی، یک شبه صاحبانشان پیدا شد تا تولید الکل در جمهوری اسلامی متوقف نشود!
posted onJanuary 10, 2022
noدیدگاه

به گزارش آواتودی، چندی پیش در خبرها آمده بود که بخشی از ذرت‌های وارداتی به بندر  خمینی، از سوی سازمان‌های نظارتی به علت فاسد شدن، غیر قابل ترخیص تشخیص داده شد.

متعاقبا  گمرک ضمن خودداری از ترخیص این ذرت‌ها، اظهارنامه متروکه تنظیم و به سازمان‌ جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرد تا اقدامات لازم برای امحای این محصولات وارداتی انجام شود.

اما در روزهای اخیر موضوع این نهاده‌های دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود و ظاهراً هیچ متولی خاصی نداشت، ناگهان تغییر ماهیت یافت‌.

ماجرا از این قرار است که به‌ محض آنکه قرارهای قانونی صادر شد تا این ذرت‌ها توسط دولت امحا شود، به‌ یک‌ باره متولیان واردات این محصول از پشت پرده بیرون آمده و ذرت‌ها را به بهانه فروش به صنایع تبدیلی، از گمرک ترخیص کردند.

نخستین نکته مهم این است که ذرت‌های فاسد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی و با عنوان نهاده‌های دامی وارد شده بود و در نهایت با ارز آزاد به صنایع تبدیلی فروخته شده است.

این ذرت‌ها باید به موقع ترخیص و صرف خوراک دام می‌شدند، اما واردکنندگان عمدا از ترخیص به موقع خودداری کرده تا امکان استفاده آن‌ها در دامداری‌ها فراهم نشود و بتوانند آن‌ها را تبدیل به کالای دیگر (الکل)  کنند.

به نظر می‌رسد در نبود ارگان‌های نظارتی قوی و بی در و پیکر بودن بازار صادرات و واردات در جمهوری اسلامی، حتی بخش‌های خصوصی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند با استفاده از این شرایط جیب‌های خود را پر کرده و سرمایه‌دار شوند.