رفتن به محتوای اصلی

عراق از امضای قرارداد پنج ساله خرید گاز از جمهوری اسلامی ایران خبر داد

فوری/ عراق از امضای قرارداد پنج ساله خرید گاز از جمهوری اسلامی خبر داد
تصویر آرشیوی است
وزارت برق جمهوری فدرال عراق از عقد قراردادی پنج ساله با ایران جهت خرید گاز از این کشور، خبر داد
posted onMarch 27, 2024
noدیدگاه

روز چهارشنبه، هشتم فروردین‌ماه ١٤٠٣ شمسی، وزارت برق جمهوری فدرال عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، زیاد علی فاضل، وزیر برق این کشور و مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، قرارداد پنج ساله واردات گاز طبیعی از ایران را امضا کرده‌اند. هدف از این قرارداد تامین سوخت نیروگاه‌های برق عراق می‌باشد.

این بیانیه یادآور می‌شود که طرف ایرانی متعهد شده روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز را به خطوط انتقال گاز به سمت نیروگاه‌های تامین برق، پمپاژ کند.

بیانیه مذکور همچنین متذکر می‌شود، مقدار گاز وارداتی بنابر نیاز نیروگاه‌ها تغییر خواهد کرد و "هدف از عقد این قرارداد تضمین تداوم فعالیت نیروگاه‌های تولید برق می‌باشد".

این وزارتخانه می‌گوید، خرید و واردات گاز از ایران تا زمان تکمیل بازسازی و توسعه میدان‌های گازی عراق ادامه خواهد داشت "تا از این طریق خللی در تامین برق سراسری ایجاد نشود".

قابل ذکر است، دولت کنونی آمریکا روز پنج‌شنبه، ٢٤ اسفندماه ١٤٠٢ شمسی، برای چندمین بار متوالی، جمهوری فدرال عراق را از سزای تحریم‌های بانکی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران معاف کرد. این استثنا قائل شدن از سال ٢٠١٨ میلادی و در دوران دولتمداری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا استارت خورد تا از این طریق عراق بتواند انرژی لازم برای تامین برق را از ایران خریداری کند.

منتقدان این طرح بارها اعلام کرده‌اند، این معافیت موجب سرازیر شدن میلیاردها دلار به جیب سران حکومت اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود و آن‌ها نیز از همین دلارها برای حملات تروریستی علیه اسرائیل و دنیای غرب بهره‌ می‌برند. دولت اسرائیل از مخالفان و منتقدان اصلی این سیاست می‌باشد.

رویدادهای اخیر درمنطقه همچون حملات تروریستی هفت اکتبر به اسرائیل، موشکپراکنی حوثی‌ها به سمت کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و موشکپراکنی‌های گروه‌های تروریستی عراق علیه منافع آمریکا در عراق، موارد آشکاری از آشوبگری‌های ایران علیه منافع غرب و اسرائیل می‌باشد و تائید اظهارات و سخنان منتقدان به سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی می‌باشد.

کارشناسان امور خاورمیانه بر این باورند که باید فشارها را بر جمهوری اسلامی ایران افزایش داد و گلوگاه‌های تجاری و تزریق ارز به ایران را مسدود کرد تا بتوان مانع از تداوم حرکت ماشین ترور جمهوری اسلامی شد.