رفتن به محتوای اصلی

زمان مذاکره با جمهوری اسلامی به پایان رسیده است

زمان مذاکره با جمهوری اسلامی به پایان رسیده است
تحلیلگران اسرائیلی هشدار می‌دهند که زمان مذاکره با جمهوری اسلامی به پایان رسیده است
posted onJune 9, 2021
noدیدگاه

به گزارش گروه ترجمه آواتودی، کارشناسان منطقه‌ای پس از آنکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تهران آمادگی اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را ندارد، اقدامات سختگیرانه‌تری را علیه این رژیم توصیه می‌کنند.
در حالی که جمهوری اسلامی به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد و ایالات متحده در جهت بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ پیش می رود، برخی هشدار می دهند که زمان مذاکرات به پایان رسیده است.
جروزالم پست با انتشار این گزارش نوشت: وزیر خارجه ایالات متحده آنتونی بلینکن روز دوشنبه گفت که "هنوز مشخص نیست" آیا تهران آماده است که توافق هسته ای امضا شده با قدرت های جهانی را رعایت کند یا خیر.
بلینکن در سخنرانی در جلسه کمیته امور خارجه مجلس نیز گفت که زمان لازم جهت تولید کافی اورانیوم مورد نیاز تولید یک سلاح هسته ای برای جمهوری اسلامی در صورت ادامه نقض مفاد پیمان می تواند به چند هفته کاهش یابد.
 ایالات متحده و جمهوری اسلامی در ماه آوریل به منظور دستیابی به توافق جدید و از سرگیری توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد و دولت ترامپ آن را در سال ۲۰۱۸ ترک کرد، مذاکرات غیرمستقیم را آغاز کردند.
بر اساس اظهارات بلینکن، تحلیلگران منطقه ای می گویند که اکنون رویکرد دیگری لازم است.
سلی شاهور، مدیر مرکز مطالعات ایران و خلیج فارس در دانشگاه حیفا  گفته است: سیاست "مماشات" غرب بی نتیجه مانده است.
شاهور با استفاده از نام رسمی توافق هسته ای گفت: من دلیلی برای ادامه تلاش برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) یا انجام مذاکرات نمی بینم.
او ادامه داد: کار منطقی برای ادامه تحریم ها و برداشتن اقدامات حتی تهاجمی تر علیه ایران است. اگر من مشاور بودم ، توصیه می کردم سیاست را سخت کنید.
شاهور،  دانشمند ایرانی الاصل که در حال حاضر در شهر بندری حیفا در اسرائیل ساکن است ، گفت که اقدامات سختگیرانه دیگر محدود به حوزه اقتصادی نیست، بلکه می تواند شامل حمایت از گروه های حقوق بشر در ایران و افزودن افراد وابسته به جمهوری اسلامی به لیست تروریست ها باشد.
شاهوار می گوید، به دلیل افراط گرایی مذهبی و نقض مداوم حقوق بشر، امکان مذاکره موفق با تهران وجود ندارد. از دیدگاه خاورمیانه ای، اصرار بر گفتگوها نوعی ضعف تلقی می شود و فقط در جهت تشویق رهبران جمهوری اسلامی برای ادامه مسیری است که پیموده اند.
شاهور  پرسید: این یک رژیم دیوانه است که فقط وحشت ، خشونت و مرگ ایجاد می کند، پس چگونه می توانید با آن کنار بیایید؟ چطور [قدرت های غربی] به متحدان طبیعی خود، مردم ایران کمک نمی کنند؟ 
او گفت: ما می دانیم كه جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار خطرناكی قرار دارد. شما باید شرایطی را ایجاد کنید تا مردم خود بتوانند علیه جمهوری اسلامی، که آنها را تحقیر می کنند، قیام کنند.

نفوذ روزافزون چین و روسیه در منطقه ، مسائل را بیش از پیش پیچیده می کند.

در ادامه این گزارش آمده است، چین به تازگی یک قرارداد تجاری ۴۰۰ میلیارد دلاری ۲۵ ساله با جمهوری اسلامی به امضا رسانده است که طبق آن چین می تواند در زیرساخت های ایران سرمایه گذاری کند.
روسیه نیز به نوبه خود،  بارها و بارها از جمهوری اسلامی در چندین موضوع مهم حمایت کرده  و به تهران به عنوان یک متحد منطقه ای نگاه می کند.
افی ميلاميد، رئیس و بنیان گذار Inside the Middle East  می‌گوید: چشم انداز های اطلاعاتی  به رسانه ها می گویند که جمهوری اسلامی جامعه جهانی را با چالشی چند جانبه روبرو کرده است.
او گفت: برنامه هسته ای یکی از چندین موضوع است، همراه با برنامه موشکی جمهوری اسلامی و استفاده  از شبه نظامیان یا گروه های نیابتی در سراسر خاورمیانه.
ميلاميد خاطرنشان کرد، JCPOA برای مهار این تجاوزها  کار کمی انجام داده است.
ميلاميد گفت: برخی در جامعه بین المللی هنوز اصرار دارند كه چشم خود را بر روی چالش شدید و پیچیده جمهوری اسلامی ببندند.
او افزود: ما با تهدید رو به رشد و شدید جمهوری اسلامی در منطقه روبرو هستیم. زنگ خطر باید مدت ها پیش در پایتخت های غربی به صدا در می‌آمد. متأسفانه رهبران غربی یا نتوانستند با این چالش مقابله کنند یا نمی خواستند و این شرایط را بدتر خواهد کرد.
گذشته از اسرائیل ، سایر بازیگران مهم در خاورمیانه نیز آرمانهای هسته ای جمهوری اسلامی را تهدیدی اساسی می دانند، مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر.
میلامید نیز مانند شاهور، معتقد است كه آمریكا و اروپای غربی نیاز به اتخاذ رویكرد بسیار سازش ناپذیرتری نسبت به این مسئله دارند.
او گفت: به نظر می رسد كه بین لفاظی ها و اظهارات و آنچه در صحنه اتفاق می افتد، فاصله نگران کننده ای وجود دارد.
دولت جدید اسرائیل همچنین می تواند عناصر معادله برنام

برنامە هسته ای جمهوری اسلامی را به روش های جدید و غیرمنتظره تغییر دهد
ائتلاف یامینا  تحت رهبری نفتالی بنت - که طیف سیاسی اسرائیل را از چپ به راست پوشش می دهد و حتی شامل یک حزب اسلام گراست - آماده به نظر می رسد تا روز یکشنبه به کنست سوگند یاد کند.
در حالی که میلامید انتظار ندارد رویكرد بنت در مورد ایران متفاوت از رویكرد بنیامین نتانیاهو باشد، این تغییر می تواند مسیر گفتگوی سازنده تر با متحدان غربی را هموار کند.
میلامید گفت: این یک جنبه جالب است، زیرا کاملا واضح است که آقای نتانیاهو به دلایل مختلف باعث ایجاد نوعی کینه در دولت های اروپای غربی و دولت بایدن می شد. در این زمینه، ما می توانیم انتظار گفتگوی روان تری بین دولت جدید و دولت بایدن داشته باشیم.