Skip to main content

استبدادی بنام دموکراسی اسلامی

استبدادی بنام دموکراسی اسلامی
posted onAugust 4, 2020
nocomment

مجله ی فوربس خامنه‌ای را در رتبه هجدهمین فهرست قدرتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۱۵ ارزیابی کرد. اكبر گنجی در مجله ی فارن افرز می نويسد که خامنه‌ای از زمان رهبر شدنش تاکنون، از راه‌های متفاوتی برای افزایش نفوذ در بخش‌های مختلف رژیم ایران (جمهوری اسلامی) پس از انقلاب استفاده کرده‌است.

اما اين شخص چگونه از اتفاقات ، پيامدها و زد و بندهای  سياسی و بين المللی ايران شانه خالی می كند ؟ از جمله گرانی بنزين، كشتار بی رحمانه آبان ماه، واگذاری دريای خزر به روسيه و اخيراً امتياز بهره برداری چين از منابع و بنادر جنوب ايران.

پر واضح است كه هيچ گونه تصميم گیری مهم داخلی و خارجی بدون رای مستقيم خامنه ای گرفتە نخواهد شد، در چند روز گذشته نابسامانی مجلس خبر از برنامه ی استيضاح حسن روحانی داد كه سياه نمايی بيش نبود و با دخالت مستقيم شخص خامنه ای بعنوان رعايت ادب و نزاكت پرونده استيضاح به طور كامل بسته شد.

لازم به ياد آوريست مهدی كروبی موسس و دبیر کل حزب اعتماد ملی در نامه‌ای به خامنه‌ای، رهبر ایران از او خواست که به جای سخن گفتن از جایگاه اپوزیسیون و انتقاد از دیگران، بار مسئولیت سیاست‌های سه دهه گذشته خود را بپذیرد.

مهدی کروبی که در حصر خانگی است از عملکرد خامنه‌ای در دوره‌های مختلف رهبری او به شدت انتقاد کرده و وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران را "نتیجه مستقیم سیاست‌های راهبردی و اجرایی خامنەای دانسته است.

موضوع مهم ديگری كه اين روزها به يك معضل حل نشدنی تبديل گشته اين است كه خامنه ای سپاه را موازی‌ با وزارت اطلاعات و متعرض شدن به حقوق بنیادین مردم منصوب كرده است .

نتیجه رفتار سیاسی و فساد بنيادی فرماندهان سپاه بی‌ثباتی سیاسی و ایجاد فضای استبدادی و حذف حاکمیت مردم و در نهایت نفی جمهوريت نظام است و خامنه ای بايد در قبال سياست های تأسف‌انگیز دخالت های سپاه پاسخگو باشد.

خامنه ای شامگاه سه شنبه ۲۸ آبان، مقابله حکومت با مردم معترض را جنگ امنيتی  توصيف كرد، همچنین آشكارا به بیان راه حل های خود برای مشکلات اقتصادی کشور پرداخت، از جمله اینکه موالید را افزایش بدهیم و توانایی‌ مهندسی و فن‌آوری بسیار بالای دستگاه‌های نظامی به دستگاه‌های غیرنظامی نيز منتقل گردد  و در مورد خودرو، نفت و بخش‌های گوناگون سخن راند .

این در حالی است که آقای خامنه ای در سخنرانی ۲۶ آبان خود در آغاز اعتراضات، به شیوه ای نامتعارف، پنج بار بر تخصص نداشتن یا صاحب‌نظر نبودن در مسائل اقتصادی و به طور خاص محاسبات مربوط به بهای سوخت- تاکید کرده بود.

به عبارت دیگر اظهارات خامنه ای در مورد تصمیمی که اعتراضات  بی‌سابقه آبان ۱۳۹۸را کلید زد و با معیشت ده‌ها میلیون شهروند سر و کار داشت این بود که؛ یک (مصوبه سران کشور) به اجرا درآمده (گویی رهبر جمهوری اسلامی خود را جزو سران کشور نمی‌دانست) و او نیز چون (صاحب نظر نیست) صرفا تصمیم دیگران را قبول کرده است.

اتخاذ چنین رویه‌ای از سوی رهبر جمهوری اسلامی، البته بی‌سابقه نبوده و  وی برای توافق برجام افزود خيلی به اين توافق اعتقادی نداشته و با پادرميانی يك كشور همسايه وارد اين مذاكره گشته و اما زمانی كه مذاكرات به خوبی پيش ميرفت می كوشيد نشان دهد كار شخص وی بوده است .

در تير ماه ١٣٩٤ اصغر حجازی يكی از مسئولان ارشد دفتر رهبرجمهوری اسلامی را راهی جلسه ای با رئیس مجلس و دبیر شورای امنیت ملی کرد تا مطمئن شود اجرای برجام بدون تاخیر به تصویب می‌رسد، که نتیجتا درعرض ۲۰ دقیقه تصویب شد.

همچنين در مورد قوه قضاييه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آنها از طرف رهبری منصوب می‌شوند، تاكيد كرده  مدیریت آنها با رهبری نیست.

همچنین در ۲۴ مهر ۱۳۹۰، در پاسخ به کسانی که در مورد دخالت مستقيم وی در ارگان های دولتی سوال پرسيدند، پاسخ داد: اساساً امکان دخالت در وظایف (مسئولین) را ندارد.

آيا با پيامد ها و مشاهدات چندين سال متمادی محوريت اصلی نظام جمهوری اسلامی چنين اقرار واهی و پوچی قابل قبول است !

و اكنون با بالا گرفتن خشم و نفرت مردم، از دزدی‌های رو به افزایش هزاران میلیاردی مهره‌ها و سردمداران رژیم، نمایش تکراری مبارزه با فساد در رژیم شكل گرفته و هر كدام به نوبه خود دوباره نمايش قبل از سال ٥٧ را تكرار می كنند و غافل از آنند كه ملت ديگر چشم و گوششان به آسانی كه نه با كشتار و زندان هم بسته نخواهد شد .

نمونه بارز اين مبارزات نمايشی رسوايی رييس قوه قضاييه وعزل او و تكيه دادن  وی بر مسند رئیس مصلحت نظام و جايگزينی با مهره ديگر خامنه ای كه به صورت دوره ای با آبروريزی وصف ناشدنی و تنها برای حفظ آبروی نظام تا ده سال بر منصب خود ماند و شعر خوانی های رئیس دفتر دادستان كل درباره ی بذل و بخشش های بی بديل دوستانه در دادگاه نمايشی، طبری جز بی آبرويی چيزی در پرونده سياه خامنه ای كه بی شك بدون آگاهی وی صورت نپذيرفته،  به بار نياورد و البته شايد هدف راضی نگه داشتن و جمع آوری آرا بيشتر برای ولايت مطلقه ی فرزند دست به خون آلوده و مخوف وی مجتبی خامنه ای باشد كه با مطرح شدن شورای رهبری از جانب هاشمی رفسنجانی به قتل وی انجاميد و اكنون تنها موافقين اين جانشينی پليد در راس تمامي امور و ارگان های اصلی نظام قدرت نمايی ميكنند . و در اين انتخاب مهم ترين عامل يعنی مردم ايران در نظام به ظاهر جمهوری ناديده گرفته شده و اينك بايد صبر كرد تا اتفاق پليد رخ دهد و عكس العمل مردم را مشاهده کرد و شايد آنوقت خيلی دير باشد.

‎شوبو عثمانپور

 شوبو عثمانپور