بازبدە بۆ ناوەڕۆکی سەرەکی

ند پرایس: تحریم‌های حقوق‌بشری و تروریسم با وجود توافق هم اعمال می‌شود

ند پرایس: تحریم‌های حقوق‌بشری و تروریسم با وجود توافق هم اعمال می‌شود
posted onMay 12, 2021
noبۆچوون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در توافق "برجام" هیچ مانعی برای اعمال تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر و پشتیبانی از تروریسم لحاظ نشده است.

وزارت خارجه آمریکا به طور رسمی اعلام کرد که حتی چنانچه توافق با جمهوری اسلامی احیا شود؛ آمریکا برای پاسخگویی ایران در حمایت از گروه‌های نیابتی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر اقدام خواهد کرد.

نگرانی از امکان اینکه توافق احتمالی با جمهوری اسلامی مسائل حیاتی مانند حقوق بشر را تحت‌الشعاع قرار دهد، باعث شده بود تا بسیاری از سازمان‌ها و کنشگران عرصه حقوق بشر از دولت آمریکا بخواهند تا در این باره با جمهوری اسلامی، بدون ملاحظات سیاسی برخورد کند.

پیشتر انجمن قلم آمریکا، به همراه تعدادی از سازمان‌های حقوق‌بشری، نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نوشته و از او خواستند که توجه به «حقوق بشر» را در اولویت رویکرد سیاست خارجی دولت خود در قبال حکومت ایران قرار دهد.

در این نامه به موارد مختلفی از نقض حقوق بشر در ایران، از جمله به «اعتراضات گسترده مردمی» در آبان ۱۳۹۸ اشاره شده است.

این نامه را علاوه بر انجمن قلم آمریکا، تعدادی از نهادهای حقوق‌بشری دیگر از جمله سازمان «اول حقوق بشر» که مقر آن در نیویورک است و همچنین سازمان پروژه دموکراسی در خاورمیانه، خانه آزادی و بنیاد عبدالرحمن برومند نیز امضا کرده‌اند.