تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

گزارش‌گران بدون مرز ممنوعیت حضور خبرنگاران خارجی در ایران را مضحک توصیف کرد

گزارش‌گران بدون مرز ممنوعیت حضور خبرنگاران خارجی در ایران را مضحک توصیف کرد
posted onMay 12, 2021
noتعليق

سازمان گزارش‌گران بدون مرز با اعلام این که منع ورود خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی، روزنامه‌نگاران و بخش‌های فارسی‌زبان رسانه‌های جهانی را تهدید می‌کند، چنین طرحی را مضحک و فاقد وجاهت قانونی دانست.

این سازمان جهانی رسانه‌ای با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، خواستار پیشگیری از این طرح و تصویب آن در مجلس جمهوری اسلامی شده است.

در این بیانیه آمده است که:"سال‌ها است که روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور و خانواده‌های آن‌ها در ایران قربانی آزار، بازداشت و محکومیت به حبس‌های طولانی می‌شوند."

روز ٢٩ فروردین، مجلس دست‌نشانده جمهوری اسلامی، این طرح را به عنوان موارد اعلام وصولی در نشست علنی قرائت کرد که در صورت تصویب آن مجازات‌های سنگین برای "متخلفین" در نظر گرفته خواهد شد.

در گزارش این سازمان جهانی با اشاره به اینکه رسانه‌های آزاد و مستقل فارسی‌زبان فعال در خارج از ایران، منبع اصلی مردم در ایران هستند، افزود:"انتخابات پیش‌رو در ایران، انتخاباتی فرمایشی برای انتصاب رئیس دولت آینده توسط علی خامنه‌ای است."

به موجب تصویب این طرح در مجلس، متخلفان با حکم زندان بین پنج تا ۱۰ سال، جزای نقدی بیش از ۱۸۰ میلیون تا ۳۶۰ میلیون ریال و انفصال دایم از خدمات دولتی و عمومی روبه رو خواهند شد.