Skip to main content

آواتودی افشا می‌کند؛ شرکت آذویکو خودروهای مردم را کجا مخفی کرده است؟

آواتودی افشا می‌کند؛ شرکت آذویکو خودروهای مردم را کجا مخفی کرده است؟
posted onSeptember 10, 2020
nocomment

در حالی که مدیران شرکت آذویکو مدعی هستند به دلیل تحریم‌ها قادر به واردات و تولید خودرو و عمل به تعهدات خود نیستند، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مدیریت این شرکت خودروهای مردم را در مکانی مشخص مخفی کرده است.

به گزارش آواتودی، در بهار سال 97 شرکت صنعت خودرو آذربایجان با نام اختصاری آذویکو، اقدام به پیش فروش قطعی 6400 دستگاه خودرو MG 360 با قیمت قطعی و تحویل 100 ، 120 و 140 روز کرد.

بر اساس قراردادی که میان مشتریان و شرکت آذویکو منعقد گردید، مقرر شده بود که 50 درصد قیمت قطعی پیش فروش در هنگام عقد قرارداد و مابقی در زمان تحویل خودرو گردد.

در همان زمان مشخص بود که فساد و پرداخت رشوه از سوی مدیریت آذویکو منجر به صدور مجوز پیش فروش برای این شرکت شده و آذویکو توانایی تامین این تعداد خودرو را در مدت محدود ندارد.

زیرا طی دو سال قبل نهایتا 1047 دستگاه خودرو تولید کرده و نمی‌تواند ظرف مدت اندکی 6400 خودرو جدید تولید و به مشتریان تحویل دهد.

بر اساس این گزارش، مدیریت شرکت آذویکو با پرداخت رشوه‌های کلان از یک سو توانست مجوزهای لازم برای پیش فروش خودرو‌ را دریافت کرده و از سوی دیگر بر اساس اسناد موجود بیش از 20 میلیون دلار ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی جهت تامین مواد اولیه و واردات قطعات را دریافت کند.

حال پس از گذشت بیش از دو سال، هنوز 6400 دستگاه خودرو MG 360 وعده داده شده به مشتریان تحویل داده نشده و در مجموع بیش از 5000 نفر از مردم که پول لازم برای خرید این خودرو را پرداخت کرده‌اند، کماکان از دریافت خودرو محروم هستند.

بر اساس اسنادی که در اختیار آواتودی قرار دارد، مدیران آذویکو پول دریافتی از مشتریان را بلافاصله تبدیل به دلار کرده‌اند و حال پس از گذشت بیش از دو سال و با وجود چند برابر شدن نرخ ارز طی این مدت، به مشتریان اعلام می‌کنند که به دلیل تحریم‌ها توانایی تولید خودرو را ندارند و مشتریان می‌توانند اصل پول خود را به صورت اقساطی دریافت و رضایت دهند!

این در حالی است که اسناد دیگری در اختیار آواتودی قرار گرفته که نشان می‌دهد، در این مدت آذویکو اقدام به تولید خودرو کرده است، اما آن را به مشتریان تحویل نمی‌دهد و خودروهای تولید شده را به چند برابر قیمت در بازار آزاد به فروش می‌رساند.

در همین ارتباط آدرس دقیق و تصویر هوایی محل اختفای خودروهای مردم توسط آواتودی افشا می‌شود، اگر چه مطمئن هستیم که مدیران فاسد جمهوری اسلامی در این فساد دست دارند و برای احقاق حقوق مالباختگان اقدامی نخواهند کرد.

نکته جالب توجه این است که شرکت صنعت خودرو آذربایجان با نام اختصاری آذویکو دارای هیات مدیره، سرمایه‌گذار و مدیرعامل است. بر اساس ادعای مسوولان جمهوری اسلامی تاکنون چندین نوبت مدیرعامل این شرکت به دلیل شکایت مالباختگان دادگاهی گردیده، اما هرگز نام و چهره مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و سرمایه‌گذاران اصلی و پشت‌پرده آذویکو در رسانه‌ها اعلام نشده است.

همچنین حتی یک تصویر از جلسات دادگاه مدیرعامل آذویکو در رسانه‌ها منتشر نگردیده و تنها برخی از مسوولان جمهوری اسلامی مانند استاندار آذربایجان یا مدیران سازمان تعزیرات در مصاحبه‌های خود مدعی شده‌اند که چنین دادگاهی برگزار گردیده است.