Skip to main content

احتمال اخراج یکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی از کاناد قوت گرفت

احتمال اخراج یکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی از کاناد قوت گرفت
سلمان سامانی معاون سابق وزیر کشور جمهوری اسلامی
posted onFebruary 9, 2024
nocomment

روز پنج‌شنبه، ١٩ بهمن‌ماه ١٤٠٢ شمسی، دومین دومین جلسه از دادگاه بررسی موضوع اخراج، سلمان سامانی معاون سابق وزیر کشور جمهوری اسلامی با گوش دادن به دفاعیات این مقام ایرانی به پایان رسید و ادامه این بررسی به روزهای بعدی موکول شد.

معاون سابق وزیر کشور جمهوری اسلامی در دولت روحانی، در این دادگاه در جواب بازرسان کمیسیون مهاجرت و پناهندگی کانادا در مورد اطلاع او از کشتار مردم به دست نیروهای امنیتی ایران مدعی شد که از دستور رئیس خود به نیروهای پلیس برای کشتار معترضان در سال ۹۸ بی‌اطلاع بوده است.

او همچنین تایید کرده که زیر نظر مستقیم عبدالرضا رحمانی، فضلی وزیر وقت کشور در دولت روحانی ، فعالیت کرده اما مدعی شد که از دستور وی به نیروهای پلیس برای کشتار مردم معترض بویژه در استان‌ها کردستان اطلاع نداشته است.

سلمان سامانی در پاسخ به این سوال که چرا تا دو سال بعد از این جنایت به کار خود در وزارت کشور ادامه داد، مدعی شد: "چونکه من پزشک هستم و در رابطه با أمور سلامت دانش مناسبی دارم، بخاطر کمک به مردم در مبارزه با شیوع کرونا تصمیم گرفتم در وزارت کشور بمانم".

قابل ذکر است این دومین مزدور جمهوری اسلامی است که توسط دولت کانادا با اخراج از این کشور مواجه می‌شود. پیشتر کمیسیون مهاجرت و پناهندگی کانادا، دستور اخراج مجید ایرانمنش، مدیرکل سابق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حکومت ایران را صادر کرده بود.

در قیام ملت‌های ایران در آبان ١٣٩٨ شمسی، که در ١٧٦ شهر مردم به خیابان‌ها ریختن، قریب به ٤٠٠ شهروند ایرانی با شلیک مستقیم گلوله توسط نیروهای تروریستی سپاه پاسداران، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی کشته شدند.

بنابر گزارشات موثق و تحلیل شهرهای بپا خواسته، بیشتر کشته‌ شدگان و زخمی‌ها متعلق به هفت استان کوردستان در غرب ایران می‌باشد. هفت استان کردستان ایران شامل استان‌های ارومیه، سنندج، کرمانشاه، خرم‌آباد، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد وهمچنین شهرهای شمال خوزستام بخش‌های کوردزبان همدان می‌باشد