Skip to main content

رویاهای جمهوری اسلامی در سوریه نقش بر آب شد

تضاد منافع تهران و مسکو در میدان سوریه، رویاهای جمهوری اسلامی را نقش بر آب کرده است.
تضاد منافع تهران و مسکو در میدان سوریه، رویاهای جمهوری اسلامی را نقش بر آب کرده است
posted onMay 22, 2021
nocomment

به گزارش آواتودی،‌ جمهوری اسلامی و روسیه در جریان درگیری‌های سوریه دارای منافع مشترک و همسو بوده و دو کشور در جهت محافظت از رژیم اسد و فرسایش قدرت مخالفان حکومت سوریه  تلاش کرده‌اند.

با این وجود در سال‌های اخیر، منافع همسوی روسیه و جمهوری اسلامی در سوریه شروع به انحراف کرده و کشمکش و رقابت بین دو کشور به صورت پنهان در حال افزایش است.

اشتباه‌های تاکتیکی روسیه دراعطای مجوز به تحرکات آزادانه نیروی تروریستی سپاه قدس، سبب گسترش کنترل و نفوذ جمهوری اسلامی در شرق سوریه و استان دیرالزور شد.

روسیه در اواخر سال ۲۰۲۰، با علم به سیطره نیروی تروریستی سپاه قدس بر شرق سوریه و با هدف کنترل و نظارت بر نفوذ این نیرو و مزدورهایش، تغییر تاکتیک داد.

به همین جهت با استقرار نیروهای سپاه پنجم مورد حمایت روسیه در چندین شهر حومه شرقی دیرالزور، قدرت خود را در نظارت و کنترل بر فعالیت‌های تروریست‌های سپاه در منطقه به رُخ کشید.

تاکتیک روسیه در کاهش جاه طلبی‌های ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک جمهوری اسلامی در سوریه سبب تهدید مستقیم منافع نظامی و مالی سپاه تروریستی قدس در دیرالزور شده است.

علاوه بر این، پیشتر نیزدر پی اعمال تحریم‌های سنگین بین‌المللی و ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، پروژه کاهش حداکثری نفوذ این رژیم در سوریه  کلید خورده بود.

 پس از خروج ایالات متحده از برجام، به دلیل تحریم‌ها و کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی، نیروی تروریستی سپاه قدس برای تامین هزینه‌های حضور نظامی  در سوریه  با چالش‌های جدی مواجه شده است.

بدون شک نقش حملات گسترده اسرائیل بر مواضع  تروریست‌های سپاه و نیروهای تحت حمایت آن که باعث عقب نشینی  و واگذاری بخشی از منطقه به نیروهای روسیه  شد را نمی توان نادیده گرفت.

از سویی دیگر تشکیل کارگروه مشترک روسیه و اسرائیل برای خروج نیروهای خارجی و چراغ سبزهای روسیه به حملات اسرائیل به نیروهای وابسته به سپاه تروریستی قدس، زیان‌های نظامی و مالی بسیاری بر پیکره این نهاد وارد کرد.

همچنین اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات، همکاری و کمک به روند بازسازی سوریه  را منوط به خروج جمهوری اسلامی از این کشور کرده‌اند.

در کنار تمام این مسائل  حملات هوایی ایالات متحده به شرق سوریه در اوایل سال جاری میلادی، تمام معادلات سپاه تروریستی قدس و نیروهای وابسته‌اش را بر هم زد.

حملات شدید هوایی ایالات متحده  به مواضع سپاه تروریستی در شرق سوریه در حالی که حکومت جمهوری اسلامی انتظار دیگری از سیاست دولت جدید ایالات متحده در قبال حضور این رژیم در سوریه داشت، نقشه‌های تروریست‌های سپاه قدس را نقش بر آب کرد.

از سوی دیگر محاسبات تاکتیکی تروریست‌های سپاه قدس در خصوص عقب‌نشینی از دیرالزور و سپر کردن نیروهای روسیه در منطقه برای جلوگیری از هرگونه حمله توسط ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده با اشتباه فاحشی مواجه شد.

جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن تمامی جوانب به خوبی متوجه شده است که روابط  با روسیه از شراکت استراتژیک به رقابت و تهدید مستقیم تغییر یافته است.

در این میان محسوس‌ترین و تنها  تغییر رویه ایران در قبال روسیه در کاهش حمایت نظامی و لجستیکی شبه نظامی‌های تحت حمایت سپاه تروریستی از نیروهای سپاه پنجم روسیه در نبردها علیه داعش بوده است و این گونه است که رویای امپراتوری نظامی و امنیتی نیروی تروریستی سپاه در شرق سوریه  که روزی به عنوان شریک استراتژیک روسیه به دنبال  کسب موقعیت های ژئوپلتیک و سودهای کلان از پروژه‌های بازسازی سوریه در حوزه میادین نفت و گاز بود، امروز رو به افول نهاده است.