تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

سپاه پاسداران در عراق پس از دو ترور، یک تاجر بریتانیایی _ ایرانی را نیز ربود

سپاه پاسداران در عراق پس از دو ترور، یک تاجر بریتانیایی _ ایرانی را نیز ربود
posted onMay 13, 2021
noتعليق

شب ١٠ مه، گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در میانه قیام ساکنین کربلا یک عضو سابق سپاه پاسداران را ربوده و به آنها تحویل دادند.

بر اساس گزارش منابع خبری «العربیه»، محمد خاتمی ملقب به «ابو وفا» پس از ربوده شدن، شب گذشته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تحویل داده شد.

خاتمی مدتی عضو جنبش آزادی‌بخش میهنی فلسطین بود و بعدها در تاسیس سپاه پاسداران هم ایفای نقش کرد. پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر، محمد خاتمی به همراه عباس زمانی سپاه پاسداران را ترک کرده و راهی سوریه و لبنان شد.

در گزارش العربیه آمده است که "او در سال ١٩٨٨ از مشارکت در انقلاب ایران ابراز پشیمانی کرد. حزب‌الله لبنان در همان سال او را ربوده و تحویل ایران داد، اما روح‌الله خمینی پس از پادرمیانی پدر محمد که از دوستان خمینی بود، دستور آزادی او را صادر کرد."

خاتمی بعدا به انگلستان می‌رود و در زمان فروپاشی حکومت بعث به عراق برگشته و مقیم یک کشور عربی منطقه می‌شود. وی دو سال پیش هم از سوی حزب‌الله عراق ربوده شد ولی با میانجیگری حیدر العبادی، نخست‌وزیر وقت عراق آزاد شد.

طبق گزارشات خاتمی به همراه دو دوست دیگرش ربوده شده بود که به دلایل نامعلومی آنها آزاد می‌شوند و سپس او به عوامل اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری مسترد شد.

پس از ترور یک کنشگر مدنی و یک خبرنگار، این سومین اقدام متوالی سپاه پاسداران در کربلا، دیوانیه و دیگر نواحی جنوب عراق محسوب می‌شود.