تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

پادشاه "کاپتاگون" کیست!؟

پادشاه "کاپتاگون" کیست!؟
posted onMay 10, 2021
noتعليق

"حسن محمد دقو"، مقام ارشد حزب‌اللـه لبنان که در رسانه‌های عربی‌ به اسم "ملک اکبتاغون" شناخته می‌شود با فشار طویل‌المدت افکار عمومی و رسانه‌ها دستگیر شده است.

وزارت کشور لبنان روز چهارشنبه ١٥ اردیبهشت، اعلام کرد، حسن محمد دقو، نفر نخست شبکه تولید، حمل و توزیع قرص روانگردان [captagon]، پس از مدت‌ها پیگیری بالاخره، به همراه چهار نفر دیگر در لبنان دستگیر شد.

بر اساس گزارش های رسانه های لبنانی، حسن دقو به دلیل قاچاق مواد مخدر به چندین کشور، از جمله یونان، عربستان سعودی، مالزی، ایتالیا و کشورهای حوزه آمریکای مرکزی بازداشت شده است. 

خبرگزاری "العین" به نقل از این وزارت‌خانه نوشت:"دخالت وی در قاچاق بزرگترین محموله مواد مخدر در جهان تایید شده است."
این محموله حامل ۹۴ میلیون قرص کپتاگون است، و درحالی که از مالزی به عربستان سعودی قاچاق می‌شد کشف و ضبط شده است.

رسانه های داخلی لبنان می گویند که نام "حسن دقو" بازداشت شده - که ملیت لبنانی و سوری را دارد - در عرصه قاچاق مواد مخدر در این کشور غلبه دارد، و به همین دلیل او را با نام "پادشاه کاپتاگون" معروف شده است.

پیشتر، روز ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت)، دولت عربستان سعودی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، ورود میوه و سبزی لبنانی را ممنوع کرده و اعلام کرده بود که "از محصولات لبنانی برای قاچاق مواد مخدر و ورود آن به پادشاهی عربستان سوءاستفاده می‌شود. 

در همین راستا، کشور لبنان اعلام کرد که اقدامات کنترل دقیق را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به کشورهای حاشیه خلیج انجام می‌دهد و از عربستان سعودی خواست که در تصمیم ممنوع کردن واردات محصولات خود تجدید نظر کند.

مدت هاست گزارشات مشابهی در مورد قاچاق کپتاگون از لبنان منتشر می‌شود. در ماه اکتبر ٢٠١٥ مقامات لبنان اعلام کردند که از خروج دو تنی قرص کپتاگون از این کشور جلوگیری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، ماموران فرودگاه بین المللی بیروت مانع از خروج تعدادی تبعه عربستان سعودی شدند که قصد داشتند با یک هواپیمای خصوصی یک محموله دو تنی قرص روانگردان کپتاگون را از لبنان خارج کنند.

قرص کپتاگون نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی برای درمان بیش فعالی، افسردگی و حمله خواب تولید شد. سابقا گزارشات متعددی مبنی بر مصرف حجم بالای این قرص‌های روانگردان در بین عناصر افراطی داعش، طالبان و حزب‌اللـه منتشر شده‌اند.