بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، روز یکشنبه، اول تیرماه، بار دیگر گفت که نیروهای اسرائیلی «تا هر زمان که لازم باشد» در جنوب لبنان باقی خواهند ماند و در عین حال متعهد شد که از دستیابی ایران به سلاح هستهای جلوگیری کند.
او گفت: «ما تا هر زمان که برای حفاظت از ساکنان عزیز شمال [اسرائیل] و همه شهروندان اسرائیل لازم باشد، در منطقه امنیتی جنوب لبنان باقی خواهیم ماند... هیچ چیز این تعهد را تغییر نخواهد داد».
این در حالی است که مقامهای ایرانی میگویند ارتش اسرائیل علاوه بر توقف حملات به لبنان باید از جنوب این کشور خارج شود.
نتانیاهو در سخنرانی خود درباره ایران گفت: «هر تحول سیاسیای که رخ دهد، من اجازه نخواهم داد ایران به سلاح هستهای دست پیدا کند. تا زمانی که نخستوزیر اسرائیل باشم، چنین اتفاقی نخواهد افتاد».
او بعدتر در روز یکشنبه، در یک مراسم عمومی، بار دیگر تأکید کرد که جنگ خاورمیانه به هدف اصلی اسرائیل، یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای، دست یافته است.
او گفت: «ما مانع اجرای طرح ایران برای نابودی خودمان شدیم و امروز آنها میتوانستند برای انجام این کار یک بمب اتمی در اختیار داشته باشند».
نتانیاهو گفت که عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل ضربات سنگینی به سپاه پاسداران ایران وارد کرده است؛ ضرباتی که ممکن است این نیرو «تا مدتها نتواند از آنها بهبود یابد».
او افزود: «زیرا وقتی چنین ضرباتی وارد میکنید و شکاف میان حکومت و مردم تا این اندازه عمیق است، نمیتوان پیشبینی کرد چه زمانی چنین حکومتی سقوط خواهد کرد».
نخستوزیر اسرائیل ادامه داد: «فکر میکنم ما شرایط لازم برای سقوط آن را ایجاد کردهایم. پیروزی واقعی زمانی خواهد بود که مردم ایران سرنوشت خود را به دست بگیرند و این رژیم بیرحم را که آنها و بقیه جهان را به وحشت انداخته است، سرنگون کنند».
نتانیاهو همچنین گفت که نیروهای اسرائیلی در لبنان «تروریستهای حزبالله» را هدف قرار میدهند و همزمان تلاش میکنند تلفات غیرنظامیان را در سطح پایینی نگه دارند.
او گفت: «در هر جنگی از این نوع، در هر جنگ شهری، مقداری تلفات غیرنظامی وجود دارد».