Skip to main content

گاردین از حمایت ١٠٠ چهره مطرح جهانی از توماج صالحی خبر داد

گاردین از حمایت ١٠٠ چهره مطرح جهانی از توماج صالحی خبر داد
صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، اعتراض گسترده جامعه جهانی را در پی داشت
"همه باید در این مورد اطلاع رسانی کنند. من به عنوان یک موسیقیدان شروع به اطلاع رسانی در مورد او به صورت آنلاین خواهم کرد"
posted onMay 11, 2024
nocomment

بیش از ۱۰۰ چهره فرهنگی و هنری جهان با انتشار بیانیەای ضمن اعلام همبستگی با توماج صالحی، صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را بشدت محکوم و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این هنرمند شدند.

در این بیانیه آمده است: "به عنوان هنرمندان، موسیقیدانان، نویسندگان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی همبستگی خود را با توماج صالحی اعلام می‌کنیم. ما خواهان لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام وی و رفع تمامی اتهامات وارده بر او و آزادی او در اسرع وقت هستیم".

این بیانیه که از سوی سازمان "شاخص سانسور" آماده و به امضای بیش از ١٠٠ شخصیت جهانی رسیده، همچنین تاکید می‌کند: "هنر باید اجازه داشته باشد که دست به انتقاد بزند، مسائل را واکاوی کند، اقتدار را به چالش بکشاند و زیر سئوال ببرد. این هم حق و هم وظیفه ما هنرمندان است".

استینگ، خواننده بریتانیایی، هنرمندان گروه راک بریتانیایی کلدپلی و مارگارت اتوود، نویسنده کانادایی، از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

اعتراض علیه صدور حکم اعدام توماج صالحی
تامارا بارشاک، یکی از امضا کنندگان بیانیه اعتراض علیه صدور حکم اعدام علیه توماج صالحی 

تامارا بارشاک (Tamara Barschak) آهنگساز و پیانیست ساکن لندن، یکی از امضا کنندگان تومار است. او در این رابطه به گاردین گفت: "من طرفدار دموکراسی و عدالت هستم و علیه رژیم‌های سرکوبگر و توتالیتر ایستاده‌ام".

بارشاک افزود: "از شنیدن حکم اعدام صالحی شوکه شدم". او خواستار افزایش خبررسانی و مطلع ساختن جامعه جهانی، بویژه جامعه هنرمندان در این رابطه شد.

بارشاک همچنین موسیقیدانان را تشویق کرد تا این بیانیه را امضا کنند، درباره توماج صالحی آهنگ و کلیپ تولید کنند و در مورد پرونده او در رسانه‌های اجتماعی بحث و گفتگو راه بیاندازند.

بارشاک تاکید کرد: "ما باید مردم را نسبت به ذات حکومت ایران آگاه کنیم. این واقعیت که توماج تنها به دلیل ابراز عقایدش در معرض تهدید اعدام است، وحشتناک و غیرقابل باور است. همه باید در این مورد اطلاع رسانی کنند. من به عنوان یک موسیقیدان شروع به اطلاع رسانی در مورد او به صورت آنلاین خواهم کرد."

گاردین از حمایت ١٠٠ چهره مطرح جهانی از توماج صالحی خبر داد
الی برازیل، یکی از امضاکنندگان بیانیه و از اعضای گروه  Art Not Evidence

یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه، الی برازیل، از اعضای گروه  Art Not Evidence میباشد. او در رابطه با حکم اعدام توماج گفت: "صدور حکم اعدام تنها بخاطر فعالیت هنری و انتشار موسیقی یک اقدام وحشتناک و ضدبشری است. هنرمندان در طول تاریخ مورد هدف قرار گرفته‌اند زیرا موسیقی و هنر ابزار قدرتمندی هستند. سانسور موسیقی، بویژه موسیقی انقلابی یا اعتراضی، به هزاران سال پیش در سراسر جهان برمی‌گردد، اما محکوم شدن به اعدام برای آن غیرقابل تصور است".

سامان یاسین خواننده معترض کردستانی نیز از دیگر هنرمندان متعهد می‌باشد که دو سال پیش از سوی دادگاهی در ایران محکوم به اعدام شد اما در دادگاه تجدید نظر حکم اعدام او لغو و به پنج سال زندان تغییر کرد.

گاردین از حمایت ١٠٠ چهره مطرح جهانی از توماج صالحی خبر داد
جمیما استاینفلد مدیر اجرایی  سازمان شاخص سانسور

جمیما استاینفلد (Jemimah Steinfeld) مدیر اجرایی  سازمان شاخص سانسور، در گفتگویی با گاردین استقبال گسترده از بیانیه این سازمان را ستود. او گستردگی و تنوع امضاکنندگان بیانیه را پیامی واضح از جامعه فرهنگی جهان به ایران، جهت آزاد کردن فوری و بی‌قید و شرط توماج دانست.

استاینفلد گفت: "توماج شجاع و باهوش است و این بسیار خوشحال کننده است که شاهد اتحاد و همبستگی جهانی علیه حکم اعدام توماج هستیم. ایران باید به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشد".